Mazowsze musi umieć się sprzedać

O tym, jak skuteczniej komercjalizować sieciowe produkty turystyczne, rozmawiali podczas seminarium członkowie Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Najlepsze produkty nagrodzili certyfikatami

Publikacja: 30.03.2017 18:55

Mazowsze musi umieć się sprzedać

Foto: Anna Kłossowska

– Pracując na Mazowszu co dzień przekonuję się, że jest ono pełne ciekawych, atrakcyjnych miejsc, do których warto przyjechać. Problem w tym, żeby wyeksponować te walory i je sprzedać – wyjaśnił istotę problemu prezes MROT-u Jan Błoński. Chcemy przenieść działania turystyczne na wyższy, efektywniejszy poziom poprzez komercjalizację produktów turystycznych w obszarze sieci, które nam się dziś rysują. Od tego, w jakim stopniu nam się uda te zamierzenia zrealizować, zależeć będzie rozwój turystyki na Mazowszu.

Osiem asów w rękawie

Mazowsze ma osiem sieciowych produktów turystycznych, które powstawały od 2011 roku dzięki wdrożeniu przez MROT „Programu rozwoju sieciowych produktów Mazowsza”. Rozwój poszczególnych sieci można podzielić na cztery stopnie zaawansowania. – Grupa pierwsza to najbardziej zaawansowane w komercjalizacji produkty, doceniające współpracę z nami i poważnie traktujące zobowiązania wynikające z uczestnictwa w projekcie – wyjaśniała wicedyrektor biura MROT Iwona Majewska. – Do tej grupy weszły: Weekend z Termami Mszczonów, Baśnie i Legendy Mazowsza, Industrialne Mazowsze, Wielki Gościniec Litewski oraz Szlak Folkloru i Smaków Mazowsza.

Druga grupa – Szlak Bitwy Warszawskiej 1920, Szlak Książąt Mazowieckich i Szlak Chopinowski – to produkty turystyczne, które znalazły się w zaprezentowanym na seminarium, nowym katalogu MROT-u „Produkty turystyczne województwa mazowieckiego”. Publikację wydano w języku polskim i angielskim. – Każdemu produktowi poświęcona jest osobna rozkładówka, a składa się na nią wyeksponowana, główna atrakcja i opisy pozostałych punktów szlaku. Każdy produkt ma opis, adres i cenę – opisywał Hubert Gonera, dyrektor firmy Landbarnd, wydawcy katalogu.

Nim powstał katalog, oferty produktów z obu grup znalazły się w punktach informacji turystycznej na stojakach z ulotkami.

Komercjalizacja wielokanałowa

Zainicjowano też wzajemne promowanie się partnerów (produktów sieciowych) i promocję ofert w regionalnych i lokalnych serwisach turystycznych, aplikacjach mobilnych, regionalnej sieci infokiosków i mediach społecznościowych, na najważniejszych, krajowych targach turystycznych, w magazynie „Moda na Mazowsze” i w radiu.

Mówiąc o planach na ten rok, dyrektor Majewska zapowiedziała nasilenie działań z trzecią i czwartą grupą produktów. Trzecia jest – zdaniem autorów programu – najmniej jednolita i mogłaby rozwijać się lepiej. Liczy pięć produktów: Mazowsze na Filmowo, Skarbiec Mazowiecki, Kajakowe szlaki Mazowsza, Szlak Frontu Wschodniego I Wojny Światowej na Mazowszu oraz Śladami Nadbużańskich Tajemnic. Do grupy czwartej należą produkty, których liderzy nie wyrazili chęci dalszej współpracy: Mazowiecki Szlak Literacki, W kręgu żydowskiego dziedzictwa na Mazowszu i Opowieści z Narwi. Wobec grupy trzeciej i czwartej zastosowane zostaną te same działania promocyjne, co w wypadku dwóch pierwszych grup.

– Ponadto rozszerzymy listę sieciowych produktów turystycznych o produkt turystyki wodnej, produkt Kampinoskiego Parku Narodowego, produkt turystyki rodzinnej. Poza tym podzielimy dotychczasowy produkt Folklor i smaki Mazowsza na dwa osobne – podsumowała Majewska. Całość zakończy jesienią warsztat dla touroperatorów i biur podróży, zarówno krajowych, jak i obsługujących turystykę przyjazdową.

Gonera szacuje, że różnorodnymi kanałami będzie można dotrzeć z ofertą produktów nawet do miliona odbiorców. Warunek – wszystkie działania muszą odbyć się w ramach platformy współpracy i komercjalizacji produktów sieciowych, na którą złożą się: newsletter MROT-u (tysiąc odbiorców na tydzień), Magazyn „Moda na Mazowsze” (wydawany cztery razy w roku po 5 tysięcy egzemplarzy), portal Moda na Mazowsze do tworzenia pakietów aktywnych, profile na Facebooku, nowy nakład kart produktowych (336 tysięcy: po 8 tysięcy dla 42 punktów informacyjnych) i katalog.

Certyfikaty dla najlepszych

W trakcie seminarium wręczono również certyfikaty dla najlepszych produktów turystycznych województwa mazowieckiego za rok 2016. Otrzymali je: Festiwal Kultury Żydowskiej Warszawa Singera, Park Rozrywki Julinek, Międzynarodowy Turniej Smaków na zamku w Liwie i Młyn Gąsiorowo, jako niezwykła oferta edukacyjna dla dzieci oraz Farma Iluzji.

– W tym roku Mazowsze na szczeblu ogólnopolskim zdobyło dwa certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej – dla Festiwalu Kultury Żydowskiej Warszawa Singera oraz dla Farmy Iluzji, i jak dotąd jest to nasz największy sukces – oceniła Iwona Majewska.

– Pracując na Mazowszu co dzień przekonuję się, że jest ono pełne ciekawych, atrakcyjnych miejsc, do których warto przyjechać. Problem w tym, żeby wyeksponować te walory i je sprzedać – wyjaśnił istotę problemu prezes MROT-u Jan Błoński. Chcemy przenieść działania turystyczne na wyższy, efektywniejszy poziom poprzez komercjalizację produktów turystycznych w obszarze sieci, które nam się dziś rysują. Od tego, w jakim stopniu nam się uda te zamierzenia zrealizować, zależeć będzie rozwój turystyki na Mazowszu.

Pozostało 88% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy