Sektor turystyczny tnie wydatki reklamowe

W pierwszym kwartale 2017 roku reklamodawcy z sektora podróże i turystyka przeznaczyli na promocję prawie 40,4 miliona złotych. To o 6 milionów, czyli 13 procent, mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej – pokazuje analiza Codemedia

Publikacja: 25.05.2017 09:51

Sektor turystyczny tnie wydatki reklamowe

Foto: Pixabay

Z danych domu mediowego Codemedia wynika, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku najwięcej na reklamę wydały: branża gastronomiczna (17,2 mln złotych, 43 procent wydatków sektora), biura podróży (8 mln złotych, 20 procent) i obiekty noclegowe (7,2 mln złotych, 18 procent). Pozostałe 19 procent budżetu reklamowego grupy wygenerowała branża transportowa (transport publiczny, koleje, linie lotnicze) i promocja regionów turystycznych.

Lider reklamodawców sektora, McDonald’s, w odróżnieniu od ogółu reklamodawców, którzy najchętniej wybierali reklamę w telewizji, postawił w pierwszym kwartale 2017 roku na promocję w kinach i wydał na nią ponad połowę budżetu reklamowego. Wśród biur podróży wyróżniały się pod względem wydatków Rainbow Tours i Nowa Itaka (prawie 54 procent ogółu reklam z sektora), a w sektorze noclegowym dominowała Grupa Hotelowa Orbis (22 procent). W transporcie największe wydatki pochodziły od linii lotniczych. Najgłębiej do kieszeni sięgnęła zaś Grupa Emirates (22 procent).

Jak podaje Codemedia, w większości branż sektora podróże i turystyka suma wydatków na reklamę spadła (porównując rok do roku). Pasa zacisnęła zwłaszcza branża transportowa, której wydatki reklamowe zmniejszyły się o 41 procent (rok do roku), ale oszczędności wprowadziły też biura podróży (21 procent) i gastronomia (7 procent). W analizowanym okresie budżet reklamowy wzrósł jedynie w sektorze noclegowym (35 procent).

Twórcy raportu podkreślają jednak, że większość dominujących reklamodawców w każdej z branż wydało na promocję więcej niż rok wcześniej. Z dużych reklamodawców wydatki ograniczyli jedynie: Amrest (branża gastronomia), Neckermann Polska (branża biura podróży) i PKP Intercity (branża transportowa). Zdaniem ekspertów oznacza to, że za spadkami wydatków całego sektora stoją głównie średni i mali gracze, którzy mogli wstrzymać wydatki z uwagi na niepewną sytuację gospodarczą.

Liderem sektora pod względem wydatków na reklamę w pierwszym kwartale 2017 roku były: McDonald’s, Amrest (właściciel m.in. KFC) i Rainbow Tours, z wydatkami sięgającymi 2,2 mln złotych, co stanowi wzrost o 25 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: Nowa Itaka (2,1 mln złotych, wzrost o 373 procent), Orbis Grupa Hotelowa (1,6 mln złotych, wzrost o 127 procent), Grupa Emirates (1,3 mln złotych, wzrost o 47 procent).

Podmioty z analizowanego sektora najczęściej reklamowały się w telewizji (24 procent budżetu), w internecie (20 procent) i w radiu (16 procent). Warto zauważyć, że podczas gdy zainteresowanie reklamą telewizyjną spadło o 8 punktów procentowych, udział reklam kinowych i radiowych wzrósł o 9 i 5 procent.

W analizowanym przez Codemedia okresie reklamodawcy z branży gastronomicznej wybierali przede wszystkim reklamę w telewizji i w kinach (62 procent), biura podróży skupiały się na reklamie telewizyjnej, internetowej i radiowej (72 procent), a gestorzy bazy noclegowej preferowali internet i magazyny (81 procent).

Analiza została przygotowana przez dom mediowy Codemedia na podstawie danych Kantar Media.

Z danych domu mediowego Codemedia wynika, że w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku najwięcej na reklamę wydały: branża gastronomiczna (17,2 mln złotych, 43 procent wydatków sektora), biura podróży (8 mln złotych, 20 procent) i obiekty noclegowe (7,2 mln złotych, 18 procent). Pozostałe 19 procent budżetu reklamowego grupy wygenerowała branża transportowa (transport publiczny, koleje, linie lotnicze) i promocja regionów turystycznych.

Lider reklamodawców sektora, McDonald’s, w odróżnieniu od ogółu reklamodawców, którzy najchętniej wybierali reklamę w telewizji, postawił w pierwszym kwartale 2017 roku na promocję w kinach i wydał na nią ponad połowę budżetu reklamowego. Wśród biur podróży wyróżniały się pod względem wydatków Rainbow Tours i Nowa Itaka (prawie 54 procent ogółu reklam z sektora), a w sektorze noclegowym dominowała Grupa Hotelowa Orbis (22 procent). W transporcie największe wydatki pochodziły od linii lotniczych. Najgłębiej do kieszeni sięgnęła zaś Grupa Emirates (22 procent).

Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił