POT: Rok 2017 w turystyce to sukces

Najwięcej turystów przyjechało do Polski w zeszłym roku z Niemiec, Wielkiej Brytanii i Ukrainy. Ale najszybciej przybywało Chińczyków, Izraelczyków i Koreańczyków – podaje w rocznym podsumowaniu Polska Organizacja Turystyczna

Publikacja: 24.05.2018 14:43

POT: Rok 2017 w turystyce to sukces

Foto: Filip Frydrykiewicz

Polska Organizacja Turystyczna podsumowała swoje działania w zeszłym roku. Jak mówi prezes Robert Andrzejczyk, Polska przeżywa okres dynamicznego rozwoju ruchu turystycznego. „Przeprowadziliśmy z sukcesem wiele akcji promocyjnych, które zaowocowały zwiększoną liczbą przyjazdów do Polski”. Do szczególnych sukcesów prezes zalicza otrzymanie przez Polskę od prestiżowego portalu Lonely Planet tytułu „Best in Travel” w kategorii miejsc, do których warto jechać ze względu na wyjątkowo korzystną relację kosztów do jakości, a także tytuł „Best Travel Destination 2018″ dla Wrocławia.

Andrzejczyk cieszy się też z wyniku badania przeprowadzonego wśród zagranicznych turystów – 96 procent z nich było zadowolonych z pobytu w Polsce, a 85 procent zadeklarowało, że w najbliższym czasie wróci tu.

Co ciekawe Polska zyskała w minionym roku dużą popularność wśród gości z Izraela. Dzięki uruchomieniu licznych połączeń lotniczych z Polski, co stymulował dopłatami izraelski rząd, Polska została „uznana za najbardziej atrakcyjny kierunek podróży z Izraela”. „Wyprzedziliśmy m.in. takie turystyczne potęgi jak Londyn, Barcelona czy Amsterdam” – opisuje cytowany w raporcie prezes POT.

Mamy ZOPOT-y i nie wahamy się ich używać

POT ma za granicą 14 przedstawicielstw (Zagraniczne Ośrodki POT, tzw. ZOPOT-y) – jedenaście w Europie, i po jednym w Stanach Zjednoczonych (Nowy Jork), Chinach (Pekin) i Japonii (Tokio). Dzięki którym „działa aktywnie na 30 rynkach”. W rozdziale raportu dotyczącym zagranicznej promocji, czytamy że „wniosły one ekwiwalent reklamowy” w wysokości 176,5 miliona złotych, w tym na 125,3 miliona złotych można przeliczyć 485 publikacji zagranicznych, które powstały po podróżach studyjnych, na jakie POT zaprosił do Polski 1113 dziennikarzy.

Ogólnie 111 milionów ludzi zetknęło się w zeszłym roku z reklamą lub informacją w prasie na temat walorów turystycznych Polski a 11,4 miliona odbiorców miały podobne informacje w mediach społecznościowych. W warsztatach i prezentacjach wzięło udział 223,6 tysiąca osób, w tym 24 tysiące to byli przedstawiciele branży turystycznej.

ZOPOT-y przeprowadziły w sumie 18 kampanii reklamowych w europejskiej prasie i zorganizowały udział Polski w 15 imprezach targowych poświęconych turystyce i turystyce kongresowej (m.in. ITB w Berlinie, WTM w Londynie, FITUR w Madrycie, MITT w Rosji, IMEX we Frankfurcie, FIT w Argentynie czy UITM w Kijowie). Kampanie promocyjne to między innymi przeprowadzona przed Bożym Narodzeniem w Holandii, Niemczech, Norwegii, Rosji, Wielka Brytanii i na Ukrainie „Zima w Polsce”, we współpracą z Krakowem „Join Us. In Krakow” (Holandia i USA) czy „Explore your polish heritage” – „odwołująca się do poczucia patriotyzmu i więzi z krajem ojczystym mieszkańców USA polskiego pochodzenia, przeprowadzona podczas świąt Bożego Narodzenia w oparciu o serwisy genealogiczne”.

Są samoloty, są i turyści

W sumie Polskę odwiedziło w 2017 roku 18,3 miliona turystów. Ta liczba w raporcie akurat nie pada, ale autorzy dokumentu informują, że przyjezdnych było o 4,5 procent więcej niż rok wcześniej*. Dało nam to w rankingu krajów przyjmujących najwięcej zagranicznych turystów 20 miejsce. Wprawdzie za Francją (1 miejsce), USA i Hiszpanią, ale przed naszymi najbliższymi konkurentami, jak Węgry (miejsce 24), Chorwacja (27) czy Czechy (30)** (więcej: „Francja (jak zwykle) najlepsza w turystyce”).

Najdynamiczniej rosły przyjazdy gości z Chin (54,5 proc.), Izraela (49,7 proc.), Korei Południowej (18,2 proc.), Indii (10 proc.) i Stanów Zjednoczonych (4,4 proc.).

Jak przyznaje prezes Rober Andrzejczyk, tak dynamiczne zwiększenie ruchu akurat z tych krajów jest wynikiem poprawy połączeń lotniczych. Z Pekinu można przylecieć bezpośrednio samolotem linii Air China cztery razy w tygodniu, a LOT-em trzy razy w tygodniu. Podobnie zachęcająco zadziałało na mieszkańców Korei uruchomienie przez LOT połączeń z Seulem. Z kolei obywatelom Izraela ułatwiają podróżowanie do Polski licznie otwarte w zeszłym roku połączenia z polskich miast do Tel Awiwu i Ejlatu (czytaj też: „Prawie dwa razy więcej Polaków w Izraelu”).

Obiekty noclegowe liczące co najmniej 10 łóżek odnotowały najwięcej turystów z Niemiec – 1,72 miliona, Wielkiej Brytanii – 535 tysięcy, Ukrainy 434 tysięcy, USA – 311 tysięcy, Rosji – 277 tysięcy, Włoch – 272 tysiące i Izraela – 249 tysięcy.

Weekend za pół ceny coraz popularniejszy

Jeśli chodzi o podróże krajowe, to POT obliczył ich wzrost na 5,5 procent*, do 45,9 miliona. Tutaj sztandarowym działaniem promocyjnym była akcja „Polska zobacz więcej – weekend za pół ceny”. W sumie w wiosennej edycji przyłączyło się do niej 469 przedsiębiorców (hoteli, restauracji, atrakcji turystycznych), a w jesiennej 554. Z ich zniżek skorzystało odpowiednio – 77 tysięcy i 110 tysięcy uczestników.

POT odnotowuje w raporcie także inne swoje działania „krajowe”, jak na przykład kolejny konkurs na najciekawsze produkty turystyczne. W zeszłym roku certyfikaty POT dostało 10 różnych obiektów i cyklicznych imprez, w tym Zamojska Twierdza Atrakcji, Ogrody Hortulus Spectabilis w Dobrzycy, Muzeum Mydła i Historii Brudu w Bydgoszczy czy Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku. Złotym certyfikatem wyróżniono natomiast toruńskie Żywe Muzeum Piernika. Z tym tytułem wiąże się też nagroda w postaci kampanii promocyjnej o wartości 150 tysięcy złotych.

Trzecim nurtem, w którym aktywny był POT była promocja tak zwanego przemysłu spotkań, a konkretnie jego możliwości w Polsce. W tej dziedzinie działa w POT Poland Convention Bureau. Do jego zadań należało w 2017 roku: promocja Polski na największych targach poświęconych organizowaniu konferencji i kongresów, certy?kowanie organizatorów takich wydarzeń, prowadzenie programu Ambasadorów Kongresów Polskich i współpraca z branżą przemysłu spotkań.

*Według badania realizowanego wspólnie przez GUS, MSiT i NBP.

** Według World Tourism Barometer przygotowanym przez Światową Organizację Turystyki (UNTWO).

Polska Organizacja Turystyczna podsumowała swoje działania w zeszłym roku. Jak mówi prezes Robert Andrzejczyk, Polska przeżywa okres dynamicznego rozwoju ruchu turystycznego. „Przeprowadziliśmy z sukcesem wiele akcji promocyjnych, które zaowocowały zwiększoną liczbą przyjazdów do Polski”. Do szczególnych sukcesów prezes zalicza otrzymanie przez Polskę od prestiżowego portalu Lonely Planet tytułu „Best in Travel” w kategorii miejsc, do których warto jechać ze względu na wyjątkowo korzystną relację kosztów do jakości, a także tytuł „Best Travel Destination 2018″ dla Wrocławia.

Pozostało 90% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy