Koniec z reklamacjami z powodu braku niektórych usług w hotelach

Z powodu koronawirusa hotele ograniczają zakres usług. Klienci nie zawsze jednak będą mogli z tego powodu składać reklamacje – wskazuje niemiecki prawnik, specjalizujący się w przepisach turystycznych.

Publikacja: 25.06.2020 01:17

Koniec z reklamacjami z powodu braku niektórych usług w hotelach

Foto: Fot. AFP

Ernst Führich, ekspert prawa turystycznego, tłumaczy w rozmowie z tygodnikiem branży turystycznej „Touristik Aktuell”, że w tym roku urlopowicze muszą się pogodzić z pewnymi „niedogodnościami”, na jakie mogą natrafić w czasie pobytu w hotelach. Nie w każdym wypadku ograniczenie zakresu usług będzie podstawą do żądania zwrotu części poniesionych kosztów.

CZYTAJ TEŻ: Wakacje w Hiszpanii z wieloma ograniczeniami

Zdaniem Führicha nie można składać reklamacji dlatego, że z powodu pojemników z płynem dezynfekującym rozstawionych w różnych częściach hotelu, czy obowiązku noszenia maseczek i rękawiczek przez pracowników hotelu, gość będzie czuł, że jego swoboda wypoczynku została ograniczona. To samo dotyczy późniejszego zameldowania czy wcześniejszego wymeldowania z pokoju, anulowania wieczornych występów, ograniczenia programu animacji, czy liczby dzieci, które mogą przebywać w miniklubie. Prawnik przyznaje, że choć to wszystko może wywoływać nieprzyjemne odczucia, nie będzie podstawą do domagania się rekompensaty finansowej. – W czasach koronawirusa podróżny będzie musiał zaakceptować więcej niedogodności, za które nie będzie mu się należeć odszkodowanie – wyjaśnia.

Jako kolejny przykład ekspert podaje zamknięcie dyskotek. Jeżeli są prowadzone w lokalu, który zgodnie z wytycznymi antywirusowymi jest za mały lub ma zbyt słabą cyrkulację powietrza, klient nie będzie mógł domagać się zwrotu pieniędzy. Inaczej sprawa się przedstawia, kiedy nocny klub zostanie przeniesiony na otwarte powietrze, a klienci nie będą mogli spać z powodu hałasu. – O ile normalny hałas, który w krajach południowych jest dozwolony do godziny 24, można zaakceptować, o tyle, jeśli będzie się utrzymywał dłużej, gościowi przysługuje odszkodowanie za każdą noc sięgające 30 procent ceny noclegu – wyjaśnia Führich.

WARTO TAKŻE: Egipt pyta: Czy masz objawy covidu-19?

Prawnik wskazuje też, które ograniczenia w stosunku do normalnego funkcjonowania obiektów, mogą być podstawą do żądania obniżenia ceny. I tak mniejszy wybór dań, wprowadzenie systemu a la carte zamiast bufetu może oznaczać konieczność zwrotu do 10-20 procent kosztów, ograniczenie liczby działających restauracji – maksymalnie 20 procent, ograniczenie w uprawianiu sportów – maksymalnie 15 procent, zamknięte spa – maksymalnie 20 procent, jeśli minibar nie jest uzupełniany zgodnie z opisem, klient może żądać zwrotu do 5 procent pieniędzy.

Co ważne, podane wartości odnoszą się do ceny jednej doby, a nie całego pakietu turystycznego. Führich przypomina jednak, że każdy przypadek musi być analizowany oddzielnie, a przy ocenie zasadności reklamacji brana jest pod uwagę kategoria hotelu, a nie ocena klienta.

Jeśli touroperatorzy wiedzą o ograniczeniach w zakresie usług świadczonych przez obiekty jeszcze przed wyjazdem turysty, powinni go o tym poinformować i uzyskać jego akceptację – jeśli nie ustosunkuje się do informacji w ciągu 14 dni od przedstawienia nowej umowy, uznaje się, że przyjmuje zmiany. Jeśli nie wyrazi zgody, może bez dodatkowego kosztu odstąpić od umowy.

Podróżny nie musi natomiast zgadzać się na zmianę godzin przyjazdu czy hotelu na inny tej samej kategorii, znajdującego się w tym samym miejscu, czy z identycznym wyposażeniem, co pierwotnie zamówiony. Prawnik zaznacza też, że mniej obfite śniadania nie są znaczącą zmianą zakresu usług i nie upoważniają do bezkosztowej rezygnacji.

ZOBACZ TAKŻE: Na Cypr tylko z przepustką Cyprus Flight Pass

Ernst Führich, ekspert prawa turystycznego, tłumaczy w rozmowie z tygodnikiem branży turystycznej „Touristik Aktuell”, że w tym roku urlopowicze muszą się pogodzić z pewnymi „niedogodnościami”, na jakie mogą natrafić w czasie pobytu w hotelach. Nie w każdym wypadku ograniczenie zakresu usług będzie podstawą do żądania zwrotu części poniesionych kosztów.

CZYTAJ TEŻ: Wakacje w Hiszpanii z wieloma ograniczeniami

Pozostało 88% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty
Tendencje
Minister: Grecka turystyka musi poprawić cztery elementy, żeby się rozwijać