Sądecczyzna stawia na turystykę rowerową

Liczący 20 kilometrów odcinek drogi rowerowej EuroVelo 11 między Barcicami i Wielogłowami na Sądecczyźnie powstanie do końca września przyszłego roku. Władze regionu planują stworzenie 1000 kilometrów tras

Publikacja: 18.10.2017 16:27

Sądecczyzna stawia na turystykę rowerową

Foto: Fot. PKL

W środę przedstawiciele województwa podpisały umowę z wykonawcą inwestycji. Jak podkreślił Leszek Zegzda, członek zarządu województwa małopolskiego, nowa trasa przebiegająca przez malownicze tereny Popradu, Dunajca, Dąbrówki Polskiej i Kamienicy będzie swoistą „autostradą rowerową”, która spełni wygórowane europejskie standardy.

– Nie mam wątpliwości, że inwestycja ta otworzy nowe możliwości rozwoju turystyki na Sądecczyźnie i pobudzi rozwój przedsiębiorczości w tej części regionu – ocenił Zegzda.

Zgodnie z umową podpisaną z firmą PBU ZIBUD, ścieżka będzie się składała z trzech odcinków o łącznej długości 20 km: Barcice-Nowy Sącz, Nowy Sącz Wały – Nowy Sącz Ruiny Zamku, oraz Nowy Sącz-Wielogłowy.

Według zapowiedzi postępowanie przetargowe, które wyłoni realizatora brakujących 2 km trasy łączących Stary i Nowy Sącz zostanie rozstrzygnięte w najbliższym czasie. Dzięki temu pod koniec września przyszłego roku rowerzyści dojadą z Barcic do Wielogłów.

Cała inwestycja będzie kosztować prawie 12,4 mln złotych, plus ok. 5 mln złotych zarezerwowane na pozostałe 2 kilometry.

Jak podkreślają władze regionu, Małopolska jest krajowym liderem pod względem długości ścieżek rowerowych. Zgodnie z planami do 2020 r. w całym regionie powstanie niespełna 1000 km dróg dla jednośladów. Zaprojektowano je tak, aby poszczególne trasy stworzyły spójną sieć obejmującą całe województwo.

Trasy te połączą najważniejsze miasta oraz stacje kolejowe w Małopolsce i sięgać będą aż do granic województwa, umożliwiając kontynuację podróży na terenie sąsiadujących regionów.

W rezultacie powstanie osiem głównych tras rowerowych, tworzących gęstą sieć pokrywającą całe województwo. Północ i południe Małopolski łączyć będą m.in. dwie najdłuższe z zaprojektowanych tras: ponad 260-kilometrowy odcinek europejskiej trasy rowerowej – EuroVelo 11 oraz ponad 250-kilometrowa trasa VeloDunajec biegnąca doliną rzeki Dunajec.

Jednym z najważniejszych szlaków stanie się 200-kilometrowa Wiślana Trasa Rowerowa od Brzeszcz do Szczucina. Zachodnie i wschodnie granice Małopolski połączy także ok. 200-kilometrowy odcinek europejskiej trasy rowerowej EuroVelo 4 – trasy przecinającej Francję, Belgię, Niemcy, Czechy, Polskę i Ukrainę.

Zamierzeniem władz regionu jest, by ścieżki były dostępne dla wszystkich rowerzystów niezależnie od stopnia ich zaawansowania – sportowców, amatorów, całych rodzin. Dlatego wszystkie nowe trasy są projektowane i budowane w unijnym standardzie EuroVelo i wpisują się w sieć tras europejskich. Są one pokryte asfaltowym dywanikiem i oznakowane, podjazdy i zjazdy są łagodne, a łuki szerokie.

Na stworzenie nowych tras rowerowych samorząd małopolski przeznaczył 200 mln zł z funduszy europejskich.

W środę przedstawiciele województwa podpisały umowę z wykonawcą inwestycji. Jak podkreślił Leszek Zegzda, członek zarządu województwa małopolskiego, nowa trasa przebiegająca przez malownicze tereny Popradu, Dunajca, Dąbrówki Polskiej i Kamienicy będzie swoistą „autostradą rowerową”, która spełni wygórowane europejskie standardy.

– Nie mam wątpliwości, że inwestycja ta otworzy nowe możliwości rozwoju turystyki na Sądecczyźnie i pobudzi rozwój przedsiębiorczości w tej części regionu – ocenił Zegzda.

Pozostało 82% artykułu
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty