ITB: W pięć dni dookoła świata

Fot. Grzegorz Chmielewski

10 tysięcy wystawców ze 181 krajów, a wśród nich sześć polskich regionów – dzisiaj rozpoczynają się 53. Międzynarodowe Targi Turystyczne ITB w Berlinie, największa tego typu impreza na świecie

W olbrzymim kompleksie Berlin Messe, obejmującym 26 hal, zaprezentują się kraje, regiony, miasta, organizacje i przedsiębiorstwa działające w różnych segmentach turystyki. Impreza potrwa do niedzieli, pierwsze dni służą spotkaniom biznesowym. Dopiero dwa ostatnie są otwarte dla publiczności.

Tegorocznym krajem partnerskim jest Malezja. Swoją obecność ten kraj zaznaczy już w czasie wieczoru otwierającego wydarzenie, podczas którego ma się odbyć pokaz sztucznych ogni. Dzięki partnerstwu z ITB państwo liczy na pozyskanie większej liczby turystów, czyli 30 milionów, wobec 25,8 miliona w roku 2018.

Więcej szyldów, więcej powierzchni

Jak co roku odwiedzający mogą spotkać stałych wystawców, ale też nowe firmy. Jak podkreśla dyrektor targów David Ruetz, zapotrzebowanie na powierzchnię było tak duże, że trzeba było stworzyć dodatkowe miejsce. Na przykład część poświęcona technologii w branży turystycznej jest większa o 20 procent.

Spotkać będzie można więcej niż zwykle przedstawicieli Indii – regiony, touroperatorów i hotele. Większe stoiska będą mieć także Australijczycy (hala 5.2a), Egipt natomiast pochwali się dodatkowo Wielkim Muzeum Egipskim, którego otwarcie ma nastąpić w przyszłym roku (hala 4.2).

Imponująco wygląda również wystawa Namibii (hala 20). Wielu nowych partnerów pojawiło się w halach zarezerwowanych dla Ameryki Południowej, choćby z Curacao, Barbados, Belize i Salvador. Ponownie na ITB pokazuje się Grenada (ostatnio obecna w 2015 roku). Większe stoiska mają Peru i Ekwador, a Wenezuela nawet podwoiła powierzchnię.

W hali 26 pierwszy raz można spotkać się z przedstawicielami luksusowej sieci hotelowej z Azji Karma Group, czy dużego japońskiego touroperatora Global DMC Network by JTB Group. W hali 2.2 zagoszczą natomiast firmy z krajów arabskich, wśród nich debiutant na ITB – saudyjski Urząd do spraw Inwestycji. Większą powierzchnię zamówił też Dubaj, który zorganizował nawet oddzielne stoisko poświęcone światowej wystawie Expo, która odbędzie się tam w 2020 roku.

Ciekawszą ofertę niż przed rokiem zaprezentuje Europa. Pierwszy raz można zapoznać się z propozycjami wyspy Świętej Heleny, zaznajomić bliżej z inicjatywą Europejskich Stolic na rzecz Turystyki Zrównoważonej i ofertą Mystic Cruises z Portugalii. Ten ostatni kraj zajmuje halę 1.1 – na powierzchni o 10 procent większej niż przed rokiem zagości ponad 100 wystawców. W sekcji europejskiej więcej miejsca zamówiły też Luksemburg i Baleary. Z kolei Rosja ma stoisko przekraczające 500 m kwadratowych.

Polska z kulinariami i turystyką medyczną

Tradycyjnie w hali 15.1 na stoisku o powierzchni 752 m kw. Polska Organizacja Turystyczna z podwystawcami (w sumie 75) będzie zachęcać do przyjazdu do naszego kraju. Na obecność w Berlinie zdecydowało się jedynie sześć z szesnastu polskich regionów. W tym Zachodniopomorskie, Małopolska i Dolny Śląsk. Jednym z motywów tego wystąpienia jest turystyka kulinarna i miejska – regiony i miasta przygotowały prezentacje produktów regionalnych. Restauracja Pod Aniołami z Krakowa organizuje degustację krakowskich specjałów w ramach kulinarnej promocji Krakowa, tegorocznej Europejskiej Stolicy Kultury Gastronomicznej. Warsztaty czekoladowe prowadzi Restauracja Słodki Wierzynek.

Wśród innych atrakcji znalazły się prezentacje Hydropolis, multimedialnego centrum wiedzy o wodzie, Centrum Historii Zajezdnia pokazującego historię Wrocławia w latach 1945-2016 i koncert fortepianowy Marcina Maseckiego grającego muzykę z filmu „Zimna Wojna”. Łódź opowie o sobie jako o polskiej stolicy filmu i jako miejscu wyróżnionym tytułem Best Value Destination 2019.

Będą też akcenty historyczne – pokazy wojów z gminy Santok i pokaz średniowiecznych tradycji rycerskich z Opolszczyzny.

W ramach polskiego stoiska, kolejny raz odwiedzający będą mogli zapoznać się z ofertą polskich szpitali, klinik, uzdrowisk i obiektów spa & wellness.

LGBT, młodzież i turyści odpowiedzialni

Na ITB nie zabraknie wśród nowych wystawców touroperatorów i hoteli. Należą do nich niemiecki Alltours, portal Urlaubsguru, szwajcarski organizator rejsów luksusowych Scenic Luxury Cruises & Tours, specjalista od wypraw na Antarktykę Albatros Exhibition.

Coraz większym zainteresowaniem cieszy się pawilon poświęcony podróżom osób homoseksualnych (LGBT – lesbijki, geje, biseksualiści i transseksualiści). Organizatorzy zapowiadają więc dyskusje i prezentacje, które odbędą się na scenie w tej hali.

W tym roku powiększył się również dział turystyki medycznej (hala 21.b), gdzie zaprezentują się między innymi firmy z Polski, Albanii, Rumunii i Chorwacji.

W pawilonie 4.1 z kolei będzie się można zapoznać z pomysłami na organizowanie wypoczynku młodzieży i osób aktywnych oraz zainteresowanych odpowiedzialną turystyką. Od czterech lat własną halę ma turystyka kulturowa. W tzw. Culture Lounge (hala 16) pokazuje się 70 wystawców z 12 państw.

Więcej miejsca dla technologii

W tym roku całkowicie wykupiona została powierzchnia w sekcji poświęconej technologii. Do eTravel World (hale 5.1, 8.1 i 10.1, 6.1, 7.b i 7.1c) przybyło szczególnie wielu wystawców zajmujących się rozwiązaniami dla hotelarzy i systemami płatności.

Od środy do piątku będzie okazja do wzięcia udziału w wystawach i wykładach specjalistów od wirtualnej i poszerzonej rzeczywistości. Organizatorzy wyjazdów typu MICE powinni wybrać się na forum poświęcone temu segmentowi (główny nacisk ma być położony na czynnik ludzki), który odbędzie się w środę i w czwartek. Pół dnia zarezerwowane jest dla tego rodzaju podróży, druga część będzie poświęcona wyjazdom służbowym (z naciskiem na koncepty transportowe, pojawi się na przykład samochód elektryczny Tesli, który posłuży za studio dla inicjatywy ITB Travel Hero Podcast).

Na kongresie towarzyszącym ITB (w tym roku w centrum CityCube) wystąpi 400 światowej sławy mówców z branży turystycznej, polityki i gospodarki, którzy zaprezentują się podczas 200 sesji. Nowością są „Deep Dive-Sessions”, czyli spotkania w mniejszym gronie, w czasie których będzie okazja do pogłębionych dyskusji.

Poruszanie się po targach ułatwi aplikacja ITB, na której znajdują się wszyscy wystawcy, plany hal i wydarzenia. Narzędzie można bezpłatnie ściągnąć na telefony z systemem Android i iOS.

W zeszłym roku ITB przyciągnęło 170 tysięcy odwiedzających, z czego 110 tysięcy to przedstawiciele branży.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Finnair rozwija skrzydła w stronę Azji

Finnair doda – następnego lata – połączenia na wielu azjatyckich trasach, w tym dwa ...

W biurach podróży wzrost, a jednak spadek

– Na rynku turystyki wyjazdowej pełna stabilizacja trendu wzrostu liczby klientów – komentuje wyniki ...

AccorHotels prezentuje swoje warszawskie włości

12 hoteli własnych, pięć kategorii, sześć marek, 3300 pokojów, 86 sal konferencyjnych, cztery rodzaje ...

Przybywa członków Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego

O 41 hoteli i 8 dostawców powiększyło się grono członków Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego ...

Andrzej Kobielski: Model biznesowy Enter Aira zakłada utrzymywanie rentowności każdego roku

Wiceprezes Enter Aira: Jesteśmy linią podróży wakacyjnych

Nazwa „linia czarterowa” to pewna zaszłość. My obsługujemy rynek podróży wakacyjnych. Będziemy zwiększać liczbę ...

Betlej: Czy w biurach podróży mamy już hossę jak dziesięć lat temu?

Sprzedaż zagranicznych wycieczek w biurach podróży rośnie w takim tempie, że zaczyna to przypominać ...