Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisał w komunikacie swoje działania wobec biur podróży w kwestii voucherów. W wyniku kontroli i zwrócenia im uwagi wszyscy touroperatorzy zgodzili się rozliczyć z klientami w gotówce.
Czytaj więcej
Kto, kiedy, na jakich zasadach może dostać voucher od biura podróży? Czy można go komuś sprezentować, albo wymienić na gotówkę? Co z nim zrobić, kiedy upadnie touroperator? Te i wiele innych kwestii wyjaśnia prezes Polskiej Izby Turystyki Paweł Niewiadomski.
Jak czytamy w komunikacie UOKiK-u, tak zwana ustawa covidowa przewidywała udzielenie wsparcia przedsiębiorcom turystycznym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji w związku z obostrzeniami nakładanymi z powodu COVID-19. W obliczu zamknięcia granic, ograniczeń w przemieszczaniu się, zawieszania lotów i decyzji niektórych krajów o czasowym zamknięciu hoteli i ośrodków wypoczynkowych, wiele usług turystycznych zostało niezrealizowanych. Vouchery podróżne stanowiły nową formę rozliczenia się organizatorów wyjazdów z konsumentami. Zamiast zwrotu gotówki biura podróży mogły zaproponować klientom voucher na inny wyjazd, będący ekwiwalentem wpłaconej wcześniej sumy.
Po licznych sygnałach konsumentów – relacjonuje UOKiK - prezes UOKiK wziął pod lupę organizacje turystyczne, sprawdzając, jak rozliczają bony. „Wątpliwości wzbudziły warunki regulaminów dotyczące informowania klientów o voucherach turystycznych, w szczególności te mogące wprowadzać w błąd co do przysługującego im prawa do zwrotu niewykorzystanej wartości vouchera zarówno w trakcie jego obowiązywania, jak i po upływie terminu ważności”.
UOKiK skontrolował biura podróży Best Reisen Group, Coral Travel Poland, Ecco Holiday, Exim Tours, Grecos, Konsorcjum Polskich Biur Podróży Trade&Travel Company, L.T.M. Luxury Travel Management, Itaka, Orient Travel, Rainbow, TOP Touristik i TUI Poland, a także przedsiębiorców współpracujących z tymi spółkami.