Rewolucyjna decyzja Bookinga - rezygnuje z klauzuli najniższej ceny

Booking nie będzie wymagał od hotelarzy, by ceny prezentowane na jego stronie były najniższe. Nowa zasada, która dotyczy działalności portalu w całej Europie, pojawia się przed ogłoszeniem decyzji w tej sprawie przez Unię Europejską.

Publikacja: 20.06.2024 01:01

W konkursie Best Brands Award najlepszą firmą turystyczną okazał się portal Booking.com

W konkursie Best Brands Award najlepszą firmą turystyczną okazał się portal Booking.com

Foto: Adobe Stock

Hotelarze walczyli z Bookingiem w sprawie cen od dawna. Problem polegał na tym, że portal chciał, by oferty noclegów prezentowane za jego pośrednictwem, były najkorzystniejsze. To oznaczało, że obiekt nie mógł na przykład sprzedawać pokojów bezpośrednio za mniejsze stawki. Teraz z tego zapisu amerykański gigant się wycofuje - pisze niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Booking.com wycofuje kontrowersyjną klauzulę w całej Europie

Decyzja dotyczy działalności prowadzonej w całej Europie, choć wcześniej podobna zapadła w odniesieniu do Niemiec. - Chociaż wierzymy, że parytet cen zapewnia bardziej konkurencyjne środowisko dla naszych partnerów i korzyści cenowe dla konsumentów, usunęliśmy te klauzule z umów na Europejskim Obszarze Gospodarczym, aby spełnić zobowiązania wynikające z ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) – stwierdził Booking.com w odpowiedzi na pytanie Reise vor-9.

Czytaj więcej

Środowiska konsumentów: Booking.com nie przestrzega unijnego prawa

Zanim doszło do zmiany stanowiska, branża hotelarska długo walczyła z portalem. W maju 2021 roku Federalny Trybunał Sprawiedliwości ostatecznie uznał klauzulę najlepszej ceny w Niemczech za niezgodną z prawem. Sprawa toczyła się w sądzie od 2015 roku, w tym czasie interweniował także Federalny Urząd Antymonopolowy.

Hotelarze naciskali na Boooking.com

Rzecznik generalny ETS stwierdził niedawno, że klauzula najlepszej ceny prawdopodobnie stanowi naruszenie unijnego prawa konkurencji. W finale postępowanie dotyczące roszczenia o odszkodowanie wytoczone przez ponad 300 niemieckich hoteli przeciwko Booking wzmocniło pozycję branży hotelarskiej. Ostateczny wyrok ETS w tej sprawie spodziewany jest dopiero za kilka miesięcy.

Czytaj więcej

Internetowy gigant turystyczny miga się od płacenia podatków. Jaki ma pomysł?

Booking od zawsze twierdził, że klauzule są konieczne, bo w przeciwnym razie obiekty będą traktować portal jako kanał promocji, a potem sprzedawać usługi bezpośrednio po niższej cenie. Niemiecki Federalny Trybunał Sprawiedliwości nie zgodził się z tą argumentacją i potwierdził, że nie można ich postrzegać jako „niezbędnej umowy dodatkowej”, neutralnej w stosunku do prawa antymonopolowego – zwłaszcza, że Booking posiada ponad 60-procentowy udział w rynku rezerwacji przez portale.

Hotelarze walczyli z Bookingiem w sprawie cen od dawna. Problem polegał na tym, że portal chciał, by oferty noclegów prezentowane za jego pośrednictwem, były najkorzystniejsze. To oznaczało, że obiekt nie mógł na przykład sprzedawać pokojów bezpośrednio za mniejsze stawki. Teraz z tego zapisu amerykański gigant się wycofuje - pisze niemiecki portal branży turystycznej Reise vor-9.

Booking.com wycofuje kontrowersyjną klauzulę w całej Europie

Pozostało 84% artykułu
Biura Podróży
Klienci upadłego biura podróży czekają na zwrot pieniędzy. Termin ciągle nieznany
Biura Podróży
Krzysztof Majda dyrektorem sprzedaży w biurze podróży Kompas Tour Poland
Biura Podróży
Portal z noclegami promuje wypoczynek na łonie natury. "Rozbierzcie się z cywilizacji"
Biura Podróży
Bankrutują kolejne spółki niemieckiej grupy turystycznej
Biura Podróży
Krajowy Rejestr Długów: Radykalna poprawa finansów biur podróży
Materiał Promocyjny
4 miliony na urodziny