Booking nie wyklucza opuszczenia Europy. „Unijne regulacje są głupie”

Prezes Booking Holdings ostro krytykuje Unię Europejską, która nie chce się zgodzić na stosowanie przez portale rezerwacyjne w umowach z hotelami klauzuli najniższej ceny. Nie wyklucza wyjścia z Unii Europejskiej z powodu „głupich regulacji”.

Publikacja: 02.07.2024 06:06

Glenn Fogel, prezes Booking Holdings

Glenn Fogel, prezes Booking Holdings

Foto: Bloomberg

Niedawno Booking.com poinformował, że wycofuje z zapisów w umowie z hotelami w całej Europie klauzulę najniższej ceny. Dotąd żądał, by oferowały one najkorzystniejsze stawki za jego pośrednictwem, tym samym blokując możliwość sprzedawania noclegów w niższych cenach przez same hotele. Właściciele obiektów noclegowych w kilku krajach zaskarżyli ten proceder w sądach i wygrali. A ponieważ problem dotarł nawet do Brukseli, firma wycofała się z zapisów, zanim Unia Europejska wydała ostateczną decyzję w tej sprawie.

Czytaj więcej

Środowiska konsumentów: Booking.com nie przestrzega unijnego prawa

Booking niezadowolony bez klauzuli najniższej ceny

Teraz prezes Booking Holdings Glenn Fogel ostro skrytykował działania Unii i stwierdził, że w ich skutek portal traci na przewadze konkurencyjnej – pisze portal Tourism Money. Menedżer nie wykluczył nawet rozważenia opuszczenia unijnego rynku, właśnie ze względu na, jak to określił, „głupie regulacje”.

– Jeśli przepisy nie są adekwatne do zamierzonego celu, oznacza to, że znajdujesz się w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej – mówił podczas konferencji technologicznej TNW organizowanej przez „Financial Times” w Holandii. – Wierzę w oferowanie klientom najlepszych cen. Uważam, że wszelkie przepisy, które nam tego zabraniają, są głupie – dodał.

Zapytany, czy rozważa przeniesienie siedziby wartej 135 miliardów dolarów firmy poza Unię Europejską ze względu na obawy o rosnącą kontrolę Brukseli nad grupami technologicznymi, Fogel odpowiedział: Nigdy nie mówię „nie” temu, co jest możliwe.

Booking jako pierwsza firma z siedzibą w Europie został wskazany jako firma podpadająca pod definicję „strażnika dostępu do internetu” zgodnie z unijną ustawą o rynkach cyfrowych (DMA). Przepisy nakładają na tego giganta dodatkowe obowiązki, jak na przykład zakaz promowania własnych usług przed konkurencją.

Unia Europejska blokuje antykonkurencyjne zapędy Bookinga

Wcześniej, w lutym tego roku, hiszpański organ antymonopolowy nałożył tymczasową karę w wysokości 486 mln euro na Bookinga za działania antykonkurencyjne.

W zeszłym roku Bruksela zablokowała też przejęcie przez ten holding szwedzkiej grupy Etraveli. Transakcja miała opiewać na kwotę 1,63 miliarda euro. W uzasadnieniu podano, że może to zaszkodzić konkurencji. Booking odwołał się od tej decyzji do Trybunału UE w Luksemburgu.

Czytaj więcej

Środowiska konsumentów: Booking.com nie przestrzega unijnego prawa

Komisja Europejska odmówiła komentarza na temat wypowiedzi Fogla, ale wyjaśniła, że dzięki ustawie o rynkach cyfrowych przedsiębiorcy, którzy swoją działalność opierają na współpracy ze strażnikami internetu, by za ich pośrednictwem pozyskiwać klientów, będą teraz w lepszej sytuacji. „Gatekeeperzy” mogą nadal z nimi konkurować, ale nie mają prawa nakładać na nich jakiekolwiek ograniczeń. „Tak zwane „najlepsze ceny” nie mogą odbywać się kosztem uczciwej konkurencji” – podkreśla Komisja Europejska.

Niedawno Booking.com poinformował, że wycofuje z zapisów w umowie z hotelami w całej Europie klauzulę najniższej ceny. Dotąd żądał, by oferowały one najkorzystniejsze stawki za jego pośrednictwem, tym samym blokując możliwość sprzedawania noclegów w niższych cenach przez same hotele. Właściciele obiektów noclegowych w kilku krajach zaskarżyli ten proceder w sądach i wygrali. A ponieważ problem dotarł nawet do Brukseli, firma wycofała się z zapisów, zanim Unia Europejska wydała ostateczną decyzję w tej sprawie.

Pozostało 83% artykułu
Hotele
Polska będzie miała turystyczny rekord - najdłuższy hotel w Europie. Nie nad morzem
Hotele
Zmiany w kierownictwie popularnego portalu z noclegami
Hotele
Sierpień w hotelach nietypowy, bo lepszy od lipca. To zasługa rekordowej sierpniówki
Hotele
Półmetek wakacji - gości w hotelach nie ubywa, choć ceny rosną coraz szybciej
Hotele
Jest nowa nazwa dla warszawskiego Marriotta. Nawiązuje do najsłynniejszych gości
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.