Enter Air: Jesteśmy elastyczni, odbudowujemy się po największym kryzysie

Enter Air w 2021 roku 1,12 miliarda złotych przychodów, to o 138,1 procent więcej niż rok wcześniej. Strata netto wyniosła 117,1 miliona złotych i była o 37 milionów złotych mniejsza.

Publikacja: 30.04.2022 12:31

Przewoźnik wysłał do Etiopii samolot zastępczy

Przewoźnik wysłał do Etiopii samolot zastępczy

Foto: Enter Air

1,12 miliarda złotych przychodów to trzeci najlepszy wynik w historii spółki. W rekordowym 2019 roku przychody wyniosły one 1,61 miliarda złotych, a w 2018 roku - 1,3 miliarda złotych.

Czytaj więcej

Raport z lotnisk. Czartery odporniejsze na kryzys niż regularne linie lotnicze

Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z rokiem 2020 wzrosła dwukrotnie. To dzięki szybkiemu powrotowi ruchu turystycznego W sezonie letnim 2021 roku spółka wykorzystywała flotę 26 samolotów (24 boeingi 737-800 i dwa 737 MAX 8). Na początku 2022 r. sprzedała jedną z maszyn, planuje w nadchodzącym sezonie wykorzystywać 25 własnych samolotów, a w razie zwiększonych potrzeb wynajmować dodatkowe samoloty na zasadzie wet-lease.

Spółka odnotowała 98,1 mln złotych EBITDA w 2021 r., co oznacza skok o 717 procent z 12 mln złotych w 2020 roku i 14,7 mln złotych straty operacyjnej wobec 149,9 mln złotych rok wcześniej. Strata netto wyniosła 117,1 mln złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 154,1 mln złotych. Jak wyjaśnia spółka w komunikacie, strata netto wynika z ujemnych różnic kursów walut, które w analizowanym okresie wyniosły minus 66,2 mln złotych i z negatywnego wpływu covidu, szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 roku.

W samym IV kwartale 2021 r., który zgodnie ze specyfiką rynku turystycznego charakteryzuje się małym ruchem i który spółka wykorzystuje do zrobienia przeglądów samolotów, przygotowujących flotę do sezonu letniego, przewoźnik miał 275,7 mln złotych przychodów (wzrost o 415 procent, rok do roku) i 96 mln złotych straty netto w porównaniu z 55,4 mln złotych straty w IV kwartale 2020 roku.

Enter Air

– Mimo że jesteśmy zaskakiwani coraz bardziej tragicznymi wydarzeniami, nasza grupa umiejętnie się broni i rozwija. Kryzys jednych często bywa szansą na rozwój dla drugich. Mamy nadzieję, że po restrukturyzacji, jaką przeszliśmy w 2021 roku, nasza Grupa umocni się jeszcze bardziej na tle konkurentów – mówi cytowany w komunikacie członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki.

Na koniec 2021 r. Grupa Enter Air miała 268,7 mln złotych zapasu gotówki. W lutym zeszłego roku przewoźnik dostał 287 mln złotych w formie pożyczki płynnościowej z rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm. Te pieniądze „służą poprawie bieżącej płynności spółki, a spłata pożyczki następuje zgodnie z harmonogramem”.

Ponadto we wrześniu 2021 r. Enter Air dostał z PFR-u 78,1 mln złotych pożyczki preferencyjnej, która umożliwia konwersję „części pozyskanej pożyczki na oferowane przez PFR finansowanie preferencyjne, podlegające częściowemu umorzeniu” - czytamy w komunikacie.

W kwietniu 2021 r. Grupa wykupiła dwa samoloty B737 MAX 8 od leasingodawcy i jednocześnie zrealizowała transakcje leasingu zwrotnego. Transakcje te pozwoliły wygenerować dodatkową gotówkę. Teraz Grupa 190 mln złotych w gotówce, ma też 41 mln złotych w niewykorzystanych liniach kredytowych.

– Trzeci raz w historii przekroczyliśmy miliard złotych przychodów, a zysk brutto ze sprzedaży osiągnięty w 2021 roku pokazuje, że Grupa odbudowuje się po kryzysie spowodowanym przez pandemię covidu. Pomimo obowiązujących przez cały miniony rok licznych restrykcji i ograniczeń w podróżowaniu i kolejnych fal covidu, które istotnie ograniczyły podróże międzynarodowe, nasze wyniki potwierdzają, że dobrze sobie poradziliśmy i konsekwentnie umacniamy pozycję Enter Aira na rynku – podsumowuje Polaniecki.

- W kwietniu świętowaliśmy kolejną rocznicę powstania Enter Aira. Jesteśmy obecni na polskim i europejskim niebie od 12 lat działając często w warunkach, w których kluczem do sukcesu było szybkie dostosowanie. Wielokrotnie udowadnialiśmy, że nasz model biznesowy daje nam elastyczność, dzięki której w porównaniu z resztą rynku lotniczego względnie dobrze jesteśmy w stanie funkcjonować także w niespokojnych czasach. Cieszy nas, że zagraniczni klienci zachowują się w obliczu kryzysu tak jak przewidywaliśmy, to znaczy poszukują tańszej i pewniejszej usługi. A taką właśnie zapewnia Enter Air. W czasie pandemii lataliśmy dwa razy więcej niż ktokolwiek w Europie i dzięki temu znacząco wzrosła rozpoznawalność naszej polskiej marki. Jesteśmy z tego bardzo dumni - dodaje.

Według raportu Urzędu Lotnictwa Cywilnego Enter Air był w 2021 roku największym w Polsce przewoźnikiem czarterowym (915 tysięcy pasażerów) i czwartym pod względem liczby pasażerów (800 tysięcy) regularnym.

Czytaj więcej

LOT: ograniczenia na lotnisku Chopina? Nasi pasażerowie najbardziej poszkodowani

1,12 miliarda złotych przychodów to trzeci najlepszy wynik w historii spółki. W rekordowym 2019 roku przychody wyniosły one 1,61 miliarda złotych, a w 2018 roku - 1,3 miliarda złotych.

Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z rokiem 2020 wzrosła dwukrotnie. To dzięki szybkiemu powrotowi ruchu turystycznego W sezonie letnim 2021 roku spółka wykorzystywała flotę 26 samolotów (24 boeingi 737-800 i dwa 737 MAX 8). Na początku 2022 r. sprzedała jedną z maszyn, planuje w nadchodzącym sezonie wykorzystywać 25 własnych samolotów, a w razie zwiększonych potrzeb wynajmować dodatkowe samoloty na zasadzie wet-lease.

Pozostało 88% artykułu
Linie Lotnicze
Prezes Emirates: Nasza reakcja na ulewy daleka od doskonałości. Przepraszam
Linie Lotnicze
Wizz Air: Abonament na loty na stałe w ofercie i z dłuższym okresem subskrypcji
Linie Lotnicze
Dokąd Polacy polecą na majówkę? Ryanair: Prym wiodą trzy kraje
Linie Lotnicze
Podróże lotnicze za granicę. Najwięcej latają Amerykanie
Linie Lotnicze
Linie lotnicze chwalą się, że są „eko”, a dwutlenku węgla wytwarzają coraz więcej