Enter Air: Jesteśmy elastyczni, odbudowujemy się po największym kryzysie

Enter Air w 2021 roku 1,12 miliarda złotych przychodów, to o 138,1 procent więcej niż rok wcześniej. Strata netto wyniosła 117,1 miliona złotych i była o 37 milionów złotych mniejsza.

Publikacja: 30.04.2022 12:31

Przewoźnik wysłał do Etiopii samolot zastępczy

Przewoźnik wysłał do Etiopii samolot zastępczy

Foto: Enter Air

1,12 miliarda złotych przychodów to trzeci najlepszy wynik w historii spółki. W rekordowym 2019 roku przychody wyniosły one 1,61 miliarda złotych, a w 2018 roku - 1,3 miliarda złotych.

Czytaj więcej

Raport z lotnisk. Czartery odporniejsze na kryzys niż regularne linie lotnicze

Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z rokiem 2020 wzrosła dwukrotnie. To dzięki szybkiemu powrotowi ruchu turystycznego W sezonie letnim 2021 roku spółka wykorzystywała flotę 26 samolotów (24 boeingi 737-800 i dwa 737 MAX 8). Na początku 2022 r. sprzedała jedną z maszyn, planuje w nadchodzącym sezonie wykorzystywać 25 własnych samolotów, a w razie zwiększonych potrzeb wynajmować dodatkowe samoloty na zasadzie wet-lease.

Spółka odnotowała 98,1 mln złotych EBITDA w 2021 r., co oznacza skok o 717 procent z 12 mln złotych w 2020 roku i 14,7 mln złotych straty operacyjnej wobec 149,9 mln złotych rok wcześniej. Strata netto wyniosła 117,1 mln złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 154,1 mln złotych. Jak wyjaśnia spółka w komunikacie, strata netto wynika z ujemnych różnic kursów walut, które w analizowanym okresie wyniosły minus 66,2 mln złotych i z negatywnego wpływu covidu, szczególnie w okresie marzec-kwiecień i listopad-grudzień 2021 roku.

W samym IV kwartale 2021 r., który zgodnie ze specyfiką rynku turystycznego charakteryzuje się małym ruchem i który spółka wykorzystuje do zrobienia przeglądów samolotów, przygotowujących flotę do sezonu letniego, przewoźnik miał 275,7 mln złotych przychodów (wzrost o 415 procent, rok do roku) i 96 mln złotych straty netto w porównaniu z 55,4 mln złotych straty w IV kwartale 2020 roku.

Foto: Enter Air

– Mimo że jesteśmy zaskakiwani coraz bardziej tragicznymi wydarzeniami, nasza grupa umiejętnie się broni i rozwija. Kryzys jednych często bywa szansą na rozwój dla drugich. Mamy nadzieję, że po restrukturyzacji, jaką przeszliśmy w 2021 roku, nasza Grupa umocni się jeszcze bardziej na tle konkurentów – mówi cytowany w komunikacie członek zarządu Enter Aira Grzegorz Polaniecki.

Na koniec 2021 r. Grupa Enter Air miała 268,7 mln złotych zapasu gotówki. W lutym zeszłego roku przewoźnik dostał 287 mln złotych w formie pożyczki płynnościowej z rządowego programu Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm. Te pieniądze „służą poprawie bieżącej płynności spółki, a spłata pożyczki następuje zgodnie z harmonogramem”.

Ponadto we wrześniu 2021 r. Enter Air dostał z PFR-u 78,1 mln złotych pożyczki preferencyjnej, która umożliwia konwersję „części pozyskanej pożyczki na oferowane przez PFR finansowanie preferencyjne, podlegające częściowemu umorzeniu” - czytamy w komunikacie.

W kwietniu 2021 r. Grupa wykupiła dwa samoloty B737 MAX 8 od leasingodawcy i jednocześnie zrealizowała transakcje leasingu zwrotnego. Transakcje te pozwoliły wygenerować dodatkową gotówkę. Teraz Grupa 190 mln złotych w gotówce, ma też 41 mln złotych w niewykorzystanych liniach kredytowych.

– Trzeci raz w historii przekroczyliśmy miliard złotych przychodów, a zysk brutto ze sprzedaży osiągnięty w 2021 roku pokazuje, że Grupa odbudowuje się po kryzysie spowodowanym przez pandemię covidu. Pomimo obowiązujących przez cały miniony rok licznych restrykcji i ograniczeń w podróżowaniu i kolejnych fal covidu, które istotnie ograniczyły podróże międzynarodowe, nasze wyniki potwierdzają, że dobrze sobie poradziliśmy i konsekwentnie umacniamy pozycję Enter Aira na rynku – podsumowuje Polaniecki.

- W kwietniu świętowaliśmy kolejną rocznicę powstania Enter Aira. Jesteśmy obecni na polskim i europejskim niebie od 12 lat działając często w warunkach, w których kluczem do sukcesu było szybkie dostosowanie. Wielokrotnie udowadnialiśmy, że nasz model biznesowy daje nam elastyczność, dzięki której w porównaniu z resztą rynku lotniczego względnie dobrze jesteśmy w stanie funkcjonować także w niespokojnych czasach. Cieszy nas, że zagraniczni klienci zachowują się w obliczu kryzysu tak jak przewidywaliśmy, to znaczy poszukują tańszej i pewniejszej usługi. A taką właśnie zapewnia Enter Air. W czasie pandemii lataliśmy dwa razy więcej niż ktokolwiek w Europie i dzięki temu znacząco wzrosła rozpoznawalność naszej polskiej marki. Jesteśmy z tego bardzo dumni - dodaje.

Według raportu Urzędu Lotnictwa Cywilnego Enter Air był w 2021 roku największym w Polsce przewoźnikiem czarterowym (915 tysięcy pasażerów) i czwartym pod względem liczby pasażerów (800 tysięcy) regularnym.

Czytaj więcej

LOT: ograniczenia na lotnisku Chopina? Nasi pasażerowie najbardziej poszkodowani

1,12 miliarda złotych przychodów to trzeci najlepszy wynik w historii spółki. W rekordowym 2019 roku przychody wyniosły one 1,61 miliarda złotych, a w 2018 roku - 1,3 miliarda złotych.

Liczba wykonanych operacji lotniczych w porównaniu z rokiem 2020 wzrosła dwukrotnie. To dzięki szybkiemu powrotowi ruchu turystycznego W sezonie letnim 2021 roku spółka wykorzystywała flotę 26 samolotów (24 boeingi 737-800 i dwa 737 MAX 8). Na początku 2022 r. sprzedała jedną z maszyn, planuje w nadchodzącym sezonie wykorzystywać 25 własnych samolotów, a w razie zwiększonych potrzeb wynajmować dodatkowe samoloty na zasadzie wet-lease.

Pozostało 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Linie Lotnicze
LOT uruchomi nowy kierunek. Od wiosny będzie latać na Maltę
Linie Lotnicze
Odszkodowanie za niezrealizowany lot samolotem. Sąd wzmacnia prawa pasażerów
Linie Lotnicze
KLM oferuje trzy nowe kierunki - w Indiach, Gujanie i Stanach Zjednoczonych
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Linie Lotnicze
Wizz Air ogłasza nowe kierunki z Krakowa i Katowic. "Taką mamy strategię"