Zapowiada się trudne lato na europejskich lotniskach. Kłopoty może mieć Warszawa

Popyt na loty, zatłoczone niebo i groźba strajków to mieszanka, która może spowodować tego lata problemy na europejskich lotniskach – ostrzega Eurocontrol, organizacja zarządzająca europejską przestrzenią powietrzną.

Publikacja: 05.07.2023 10:33

Opóźnienia, odwołania - to może czekać klientów najbardziej zatłoczonych lotnisk

Opóźnienia, odwołania - to może czekać klientów najbardziej zatłoczonych lotnisk

Foto: Filip Frydrykiewicz

Eurocontrol szacuje, że w najbliższych tygodniach dziennie będzie odbywać się 33 tysiące lotów, dlatego nazwała to lato „trudnym”. I wskazała, że szczególne problemy mogą wystąpić w piątki, kiedy lotów będzie ponad 34 tysiące.

Te liczby pokazują wzrost o 8 procent liczby lotów w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. Ponieważ jednak ruch lotniczy nadal rośnie, w szczcie sezonu mogą grozić opóźnienia, zakłócenia i odwołania.

Czytaj więcej

Największy wycieczkowiec świata przeszedł testy na Bałtyku

Pełna mobilizacja na lotniskach

Jak przewiduje Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA), popyt na podróże lotnicze wzrósł dzięki rosnącemu zaufaniu do transportu lotniczego po pandemii koronawirusa. A Europejska Komisja ds. Podróży przewiduje duży apetyt Europejczyków na wyjazdy wakacyjne tego lata.

Sam Eurocontrol poinformował, że rekord liczby operacji lotniczych na jednym lotnisku został pobity w zeszłym miesiącu przez tureckie lotnisko w Stambule – łącznie odbyło się ich 1684.

Gwałtowny wzrost ruchu lotniczego skłonił organizację do wydania ostrzeżeń dla kluczowych miast i regionów w całej Europie, w tym dla Aten, Barcelony, Brukseli, Budapesztu i Londynu. Pasażerowie mogą tam trafić na znaczne opóźnienia lotów.

Dyrektor generalny Eurocontroli, Raul Medina, ostrzegł, że Europę czeka „trudne” lato. Zwrócił uwagę, że oprócz zwiększonej liczby operacji, z powodu wojny na Ukrainie jest o 20 procent mniej przestrzeni powietrznej dostępnej, co stwarza dodatkową presję. – Aby odnieść sukces latem, musimy wszyscy być przygotowani – dodał na spotkaniu przedstawicieli europejskich portów lotniczych - Airports Council International (ACI) w Barcelonie w tym tygodniu. – Lotniska muszą być dobrze obsadzone, ważne jest, aby [kontrolerzy ruchu lotniczego] zapewniali wystarczającą przepustowość, a linie lotnicze trzymały się swoich rozkładów.

Które lotniska przeciążone?

Siedem kluczowych centrów kontroli, które obsługują ruch lotniczy na dużych obszarach przestrzeni powietrznej, zostanie prawdopodobnie dotkniętych „dużym przeciążeniem” - wskazuje Eurocontrol.

Kiedy niebo będzie zajęte, może być konieczność ograniczania liczby samolotów, które mogą wejść w danych obszar ruchu lotniczego, żeby zapobiec przeciążeniu kontrolerów. Linie lotnicze mogą być zmuszone do latania dłuższymi trasami.

Według europejskiego regulatora przeciążone mogą być takie porty jak Ateny, Reims, Marsylia, Londyn, Barcelona i Bruksela. A w weekendy także Budapeszt, Warszawa i Nikozja. 8 i 15 lipca rysuje się niebezpiecznie dla Zagrzebia i Belgradu.

Według informacji biura prasowego Lotniska Chopina w Warszawie, od połowy czerwca odprawia się tam od 59,5 do 66,5 tys. pasażerów dziennie, czyli średnio 103 procent stanu z tych samych miesięcy roku 2019. Tak będzie przez całe wakacje.

Czy strajki spotęgują problemy?

Chociaż wiele przyczyn zeszłorocznego letniego chaosu podróżniczego zostało już naprawionych, istnieje kilka „oczekiwanych i nieoczekiwanych wydarzeń”, które wpłyną na podróżowanie. Jak mówił Medina, chodzi o akcje protestacyjne, problemy z pogodą i ćwiczenia wojsk lotniczych.

Tylko w czerwcu Ryanair musiał odwołać ponad 900 lotów, głównie z powodu strajków kontrolerów ruchu lotniczego we Francji.

Czytaj więcej

TUI na wakacje nad ciepłym morzem zawiezie turystów pociągiem. Będzie ekologicznie

Szef IATA, Willie Walsh, powiedział na dorocznym spotkaniu w czerwcu, że zakłócenia już „daleko wykraczają poza normalne o tej porze roku”, ponieważ sytuacja we Francji zakłóciła ruch w całej Europie. Kiedy kontrolerzy ruchu lotniczego rozpoczynają strajk, pierwszeństwo mają odloty krajowe we Francji i loty długodystansowe nad krajem. Może to oznaczać powszechne anulowanie lotów, które przelatują nad Francją, ale w niej nie lądują.

Podczas gdy takie sytuacje można opanować poza okresami szczytu, jeśli zdarzy się to latem, radzenie sobie z nimi będzie znacznie trudniejsze – wskazuje Medina.

Eurocontrol szacuje, że w najbliższych tygodniach dziennie będzie odbywać się 33 tysiące lotów, dlatego nazwała to lato „trudnym”. I wskazała, że szczególne problemy mogą wystąpić w piątki, kiedy lotów będzie ponad 34 tysiące.

Te liczby pokazują wzrost o 8 procent liczby lotów w porównaniu z tym samym okresem zeszłego roku. Ponieważ jednak ruch lotniczy nadal rośnie, w szczcie sezonu mogą grozić opóźnienia, zakłócenia i odwołania.

Pozostało 88% artykułu
Lotniska
Krakowskie lotnisko coraz bliżej drugiego pasa startowego i nowego terminalu
Lotniska
Ruszyło pięć nowych kierunków Ryanaira z Katowic
Lotniska
Kraków zyska więcej lotów do Stambułu
Lotniska
Na lotnisku w Poznaniu stanął paczkomat. „Dbamy o przedmioty nieloty”
Lotniska
Letnie połączenia lotnicze z Gdańska – 70 kierunków w 23 krajach
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił