Raport. Pasażerowie rozczarowani cenami i małym wyborem towarów na lotniskach

Spada zainteresowanie podróżnych zakupami w sklepach wolnocłowych na lotniskach całego świata. Zaledwie od 5 do 10 procent podróżnych robi w nich zakupy. Większość jest rozczarowana zarówno cenami, jak i asortymentem.

Publikacja: 14.12.2023 10:34

Raport. Pasażerowie rozczarowani cenami i małym wyborem towarów na lotniskach

Foto: Filip Frydrykiewicz

Jak podaje firma konsultingowa Kearney w swoim raporcie opracowanym dla firmy Tax Free World Association, w roku 2022 średnie wydatki osób kupujących w lotniskowych sklepach spadły o 29 procent. Napis „duty free” stracił swój urok, a opatrzone nim sklepy swoją moc przyciągania. "Model funkcjonowania travel retail rozmija się z aktualnymi oczekiwaniami klientów. Strategie stawiające w centralnym punkcie cenę są już zdecydowanie niewystarczające, a nowy rodzaj podróżnego oczekuje przede wszystkim dopasowanej do swoich potrzeb oferty, wysokiej jakości obsługi i spersonalizowanego doświadczenia zakupowego" - czytamy w komunikacie Kearneya.

Czytaj więcej

Komisja Europejska: Klienci biur podróży i linii lotniczych muszą mieć więcej praw

– Polski sektor sklepów wolnocłowych kwitł wraz z rozbudową i modernizacją sektora lotniczego — mówi cytowany w nim dyrektor w warszawskim biurze Kearneya Adam Rusiecki. — Otwieranie i modernizacja kolejnych lotnisk przyczyniły się do rozwoju oferty tego typu punktów handlowych. W kluczowych segmentach, takich jak słodycze, alkohole, wyroby tytoniowe, perfumy, kosmetyki i elektronika, sklepy na czołowych polskich lotniskach, z Okęciem na czele, przez wiele lat konkurowały z powodzeniem dzięki nietypowemu asortymentowi (trudno dostępnemu poza lotniskiem) i silną percepcją cenową związaną z "duty free". Jednak w miarę dynamicznego rozwoju detalu w Polsce i ograniczeń w rozwoju sektora lotniskowego, takich jak te lokalne wynikające z rozmiarów polskich lotnisk, przewagi sklepów wolnocłowych znacznie zmalały.

Skończyło się zakupowe odreagowywanie pandemii

Pandemia covidu przerwała dekadę szybkiego wzrostu w segmencie travel retail, którego wartość powiększała się nawet o 9 procent rocznie. Obecnie szacuje się, że wartość tego rynku w roku 2022 wróciła w 75 procentach do poziomu z roku 2019. Pełna jego regeneracja jest spodziewana w latach 2023-2024.

Odradzający się ruch pasażerski nie przekłada się jednak na rosnące zyski handlu lotniskowego. Według raportu Kearneya średni wydatek podróżnego spadł w ubiegłym roku o 29 procent, do 17 dolarów. Częściowo może być to efekt skończenia z tzw. revenge buying, czyli zakupami, którymi wielu konsumentów odreagowywało ograniczenia z pandemii, a częściowo wysokiej inflacji. Zebrane dane pokazują jednak, że istotnym powodem takiej zmiany może być również rozdźwięk między oczekiwaniami klientów, a obecnym modelem handlu detalicznego.

Czytaj więcej

Jak kupić tanio bilety lotnicze? Naukowcy zweryfikowali sposoby internautów

Młodsi klienci zmieniają zasady handlu

Badanie Kearney ujawniło też, że ponad 50 procent podróżnych nie postrzega lotniskowych cen jako konkurencyjnych wobec tych ze zwykłych sklepów. Z kolei 33 procent nie kupuje na lotniskach, bo nie znajduje dla siebie w ich nic ciekawego. W efekcie tylko od 5 do 10 procent podróżnych kupuje w sklepach wolnocłowych na lotniskach, podczas gdy w centrach handlowych jest to od 40 do 60 procent.

Jak zauważają eksperci Kearneya zasady funkcjonowania lotniskowego handlu detalicznego zmieniają młodsze pokolenia konsumentów, generacja Z i milenialsi stanowią dużą część podróżującej populacji, a do roku 2025 ma ich być ponad połowa. To jednocześnie nowy rodzaj podróżnego, który ma zupełnie inne oczekiwania zakupowe. 77 procent przedstawicieli młodszych pokoleń już teraz wymienia doświadczenie zakupowe jako główny powód korzystania z oferty sklepów duty free. Dla starszych podróżujących ważniejsza pozostaje cena.

Rośnie ruch pasażerów, ale nie zakupy

Według raportu Kearneya, globalna liczba pasażerów osiągnie w tym roku poziom 83 procent stanu z roku 2019 - 3,74 miliarda (wg Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych będzie to 4,5 miliarda podróżnych - red.). W roku 2024 ma to być już 101 proc. poziomu z 2019, z liczbą 4,55 miliarda. Większe natężenie ruchu nie oznacza jednak, że wzrośnie konsumpcja. "Chcąc myśleć o wzrostach w tym obszarze, segment travel retail musi dokonać radykalnej zmiany w swojej ofercie i podejściu do klienta" - radzą eksperci.

Przede wszystkim handel powinien zdać sobie sprawę, że działania cenowe to już o wiele za mało. Współcześni podróżni oprócz promocji i konkurencyjnych cen dużo częściej oczekują dopasowanego do ich potrzeb asortymentu, spersonalizowanego doświadczenia zakupowego czy najwyższej jakości obsługi.

Czytaj więcej

IATA: W przyszłym roku samolotem poleci rekordowa liczba 4,7 miliarda pasażerów

W swoim raporcie eksperci Kearneya zauważają, że już 32 proc. klientów lotniskowego handlu wymienia doświadczenie jako kluczowy powód zakupu. 37 procent z nich kupiłoby więcej ze względu na dostępność ekskluzywnych produktów, a 17 procent, gdyby była dostępna opcja dostawy. W przypadku 55 procent respondentów decydujące o większych zakupach byłyby niższe ceny.

Raport “Travel retail faces its moment of truth: strategies to reinvigorate the marketplace” opracowano na podstawie badań i pogłębionych wywiadów, które Kearney przeprowadził wśród kadry kierowniczej punktów handlowych i marek obecnych na lotniskach, a także na podstawie ankiety przeprowadzonej wśród 3500 klientów z 10 krajów.

Jak podaje firma konsultingowa Kearney w swoim raporcie opracowanym dla firmy Tax Free World Association, w roku 2022 średnie wydatki osób kupujących w lotniskowych sklepach spadły o 29 procent. Napis „duty free” stracił swój urok, a opatrzone nim sklepy swoją moc przyciągania. "Model funkcjonowania travel retail rozmija się z aktualnymi oczekiwaniami klientów. Strategie stawiające w centralnym punkcie cenę są już zdecydowanie niewystarczające, a nowy rodzaj podróżnego oczekuje przede wszystkim dopasowanej do swoich potrzeb oferty, wysokiej jakości obsługi i spersonalizowanego doświadczenia zakupowego" - czytamy w komunikacie Kearneya.

Pozostało 90% artykułu
Transport
Opóźniony lot i długie oczekiwanie na lotnisku? Sprawdź, jakie należy się odszkodowanie
W sądzie i w urzędzie
Ile kosztuje i jak długo trzeba czekać na wyrobienie paszportu?
Lotniska
Lotnisko Chopina - kolejny miesiąc z wynikiem ponad 2 milionów pasażerów
Lotniska
Roboty na razie nie zastąpią kontrolerów lotów, ale będą ich wspierać
Lotniska
Katowice Airport szykuje się na rekord. Pierwszy raz w historii sześć milionów pasażerów