Branża turystyczna: Mamy pomysł, jak otwierać hotele

Mierzenie gościom temperatury, branie od nich oświadczeń o stanie zdrowia, rozsadzanie ich w restauracjach i salach konferencyjnych, sprzątanie i dezynfekowanie pokojów, jak w szpitalach – to niektóre propozycje branży turystycznej odnośnie do hoteli.

Publikacja: 24.04.2020 20:40

Branża turystyczna: Mamy pomysł, jak otwierać hotele

Foto: Fot. materiały prasowe

Zespół Kryzysowy, który powstał 9 marca jako reprezentacja całej branży turystycznej, wydał stanowisko, w którym przedstawia postulaty hotelarzy w sprawie warunków niezbędnych, aby zapowiadana przez rząd w programie odmrażania gospodarki możliwość otwierania hoteli mogła być zrealizowana.

CZYTAJ TEŻ: IGHP radzi hotelarzom, jak działać w sytuacji kryzysowej

– Nie wiemy na razie, kiedy będzie można otwierać obiekty noclegowe, ani jakimi to będzie obwarowane warunkami – mówi Łukasz Adamowicz z Stowarzyszenia Organizatorów Incentive Travel. – Wiemy natomiast, że pracuje nad tym Ministerstwo Rozwoju. Przekazywaliśmy ministerstwu – i jako sztab 31 organizacji branżowych i osobno, w imieniu poszczególnych samorządów hotelarskich – swoje postulaty. Organizacje branżowe, sieci hoteli, a nawet pojedyncze obiekty ogłaszały też w ostatnich dniach własne instrukcje lub zestawy dobrych praktyk, jakie zamierzają stosować, żeby nie dopuścić do zarażenia gości. A teraz postanowiliśmy usiąść jeszcze wspólnie i spisać najważniejsze zasady i warunki, bez spełnienia których może okazać się, że hotele po formalnym odmrożeniu nie będą jednak mogły działać.

Jak wskazuje władze, dopuszczając otwarcie hoteli, nie mogą narzucić im zbyt rygorystycznych ograniczeń, jak na przykład zamknięcie restauracji, sal konferencyjnych czy siłowni.

– To jest zbiór wyważonych, dających się wykonać i uzasadnionych ekonomicznie założeń, pokazujących, jak sama branża wyobraża sobie funkcjonowanie swoich obiektów w warunkach po epidemii – wyjaśnia Adamowicz. Jak dodaje, dokument nie jest dokumentem, który będzie wysłany do Ministerstwa Rozwoju, ale komunikatem dla prasy i dla branży do ewentualnych dalszych przemyśleń.

Dokument dzieli się na trzy części – w pierwszej zebrano „procedury zapobiegawcze”, jak na przykład mierzenie gościom temperatury lub wprowadzenie obowiązkowego składania oświadczenia „dotyczącego stanu zdrowia”.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Harmony Polish Hotels ogłasza kodeks dla hotelarzy

Druga część jest poświęcona zapewnieniu bezpieczeństwa (w kontekście koronawirusa) w zachowaniu gości i personelu. W tym wypadku chodzi na przykład o określenie, jak wydawać posiłki w restauracji, jak zapobiec zbytniemu zbliżaniu się gości do siebie czy, że powinien być wydany „bezwzględny zakaz przebywania w obiekcie osób, które nie są w nim zakwaterowane”. Ostatni punkt wytycznych zakłada stworzenie procedur na wypadek wykrycia wirusa w danym obiekcie.

Przytaczamy dokument w całości (pisownia oryginalna)

Rekomendowane wytyczne do otwierania i dalszego funkcjonowania hoteli/obiektów/pensjonatów w związku z ogłoszeniem ich otwarcia w drugim etapie „luzowania” w trakcie epidemii COVID-19

Ponowne otwarcie hoteli ma istotne gospodarcze jak i społeczne uzasadnienie. Kluczem jest ochrona miliona miejsc pracy i trudno odnawialnych aktywów infrastruktury turystycznej jakimi są hotele, pensjonaty, czy inne obiekty świadczące usługi zakwaterowania.

Trwają prace, zarówno po stronie hotelarzy jak i instytucji państwowych nad stworzeniem i wdrożeniem norm tworzących „nowy ład hotelowy”, zapewniający bezpieczeństwo Gości, Pracowników i Partnerów w naszych obiektach.
Powinny zatem zostać opracowane w sposób wspólny wytyczne dla interesariuszy branży hotelarskiej mające na celu pomoc w przestrzeganiu odpowiednich norm bezpieczeństwa. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż nowe wytyczne nie mogą stać się barierą finansową i organizacyjną uniemożliwiającą funkcjonowanie obiektu.

Wprowadzenie nowych protokołów bez uwzględnienia uwarunkowań ekonomicznych, operacyjnych oraz specyfiki działalności obiektów może doprowadzić do NIE otwarcia obiektów czyli w praktyce, do braku zniesienia „zakazu działalności ‘’ hoteli/obiektów/pensjonatów.

Nie można wyobrazić sobie turystyki krajowej bez hoteli/obiektów/pensjonatów

Nie można wyobrazić sobie nawet w średnim okresie działalności obiektów bez bezpiecznego ale i szybkiego otwarcia: transportu, turystyki zorganizowanej, turystyki przyjazdowej i wyjazdów MICE (spotkań firmowych)

Wytyczne powinny zatem motywować przedsiębiorców hotelarzy do bezpiecznego i jak najszybszego ponownego otwarcia obiektów.

Proponujemy zatem intensyfikacje wspólnych działań branży, jak i instytucji publicznych mających na celu stworzenie i wdrożenie nowych wytycznych dla działalności hotelowej.

PROPONOWANE ROZWIĄZANIA

I I. Procedury zapobiegawcze

• badanie temperatury i wprowadzenie oświadczenia dla gości dot. stanu zdrowia (pod rygorem braku możliwości zakwaterowania w przypadku odmowy);
• obowiązek informowania pracowników i gości odnośnie najważniejszych postanowień protokołu sanitarnego obiektu;
• wprowadzenie zasad bezpieczeństwa do regulaminu obiektu;
• ograniczenie do minimum czasu przebywania gości w obszarze recepcyjnym.

I II. Zapewnienie bezpiecznych odległości pomiędzy pracownikami obiektu, gośćmi oraz zapewnienie środków higieny dla gości i obsługi oraz sposoby dezynfekcji

• przyjęcia gości w liczbie dwóch osób na pokój – zmniejsza to liczbę gości w hotelu (także korzystających z powierzchni wspólnych);
• bezpieczne ale i też w miarę komfortowe wydawanie posiłków w restauracji tylko dla gości obiektu. To jeden z kluczowych czynników decyzji zakupowych klientów (niezbędny w czasie kiedy samodzielne restauracje pozostają zamknięte) – proponujemy ograniczenie liczby osób w restauracji o połowę, przy zachowaniu zasad dystansowania społecznego i reżimu sanitarnego wydawania posiłków (rezygnacja z bufetu);
• uruchomienia sal konferencyjnych w reżimie obiektów sakralnych (obecnie 1 osoba na 15m2) – rozwiązania przyjęte dla spotkań religijnych mimo że bardzo rygorystyczne umożliwi pracę nad odbudową popytu ze strony klientów grupowych
• możliwość wynajmu elementów infrastruktury obiektu na wyłączność dla osób wspólnie zakwaterowanych (np. sauna, siłownia) – każdorazowa dezynfekcja po użyciu
• dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk powinny być dostępne dla gości na terenie hotelu, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, wind, punktów;
• konieczność dostosowania działalności obiektów do wytycznych sanitarnych np. dezynfekcja, ozonowanie pokoi, wietrzenie obiektu;
• bezwzględny zakaz przebywania w obiekcie osób, które nie są w nim zakwaterowane (zakaz „odwiedzin” podobnie jak to ma miejsce aktualnie w szpitalach);
• sprzątanie pokoi i powierzchni wspólnych zgodnie z reżimem szpitalnym;
• obowiązek zapewnienia środków ochrony osobistej pracownikom oraz taki sam obowiązek po stronie dostawców (maseczki, przyłbice itp.)
• obowiązek dezynfekcji sprzętów udostępnionych gościom jak np. sprzęt sportowy (rower, kajak itp.);

I III. Procedury dot. postępowania w przypadku potwierdzenia zakażenia wirusem COVID-19 na terenie obiektu:
• ustalenie listy osób obecnych w tym samym czasie w obiekcie i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego;
• szczególna dezynfekcja przestrzeni, w której przebywał zakażony gość / pracownik / dostawca.

Branżowy Sztab Kryzysowy
1. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR – Paweł Tyszkiewicz
2. Klub Agencji Eventowych SAR – Mariusz Nowak
3. IAA Polska – Jerzy Minorczyk
4. Stowarzyszenie Branży Eventowej – Marta Chmielewska
5. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – Olga Krzemińska – Zasadzka, Łukasz Adamowicz
6. Meeting Professionals International Poland Chapter – Monika Dymacz Kaczmarczyk
7. SITE Polska – Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland – Grażyna Grot – Duziak
8. Polska Izba Przemysłu Targowego – Przemysław Trawa/ Beata Kozyra
9. Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – Katarzyna Cioch
10. Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce – JJ Singh
11. Polska Izba Turystyki – Paweł Niewiadomski
12. Polski Związek Organizatorów Turystyki – Sławomir Szulc
13. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych – Marcin Wujec
14. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – Ireneusz Węgłowski
15. Warszawska Organizacja Turystyczna – Barbara Tutak, Mateusz Czerwiński
16. Łódzka Organizacja Turystyczna – Tomasz Koralewski
17. Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych – Rafał Jańczuk
18. Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – Mikołaj Ziółkowski
19. Polska Izba Turystyki Młodzieżowej – Krzysztof Męziński
20. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – Jerzy Kapłon
21. Izba Turystyki RP – Marek Ciechanowski
22. Polska Izba Hotelarstwa – Marek Łuczyński
23. Krakowska Izba Turystyki – Piotr Laskowski
24. Konsorcjum Polskich Biur Podróży – Artur Matiaszczyk
25. Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych- Piotr Zubrzycki
26. Turystyka incoming – Andrzej Hulewicz
27. Harmony Polish Hotels – Elżbieta Lando
28. Polska Izba Techniki Estradowej – Grzegorz Łapczyński
29. Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji – Marcin Herra
30. Polska Izba Artykułów Promocyjnych – Edyta Lisowska
31. Polski Holding Hotelowy – Paulina Mazurkiewicz Kurek

WARTO TEŻ: Hotelarze chronią się za tarczą i liczą na gości już w czerwcu

Zespół Kryzysowy, który powstał 9 marca jako reprezentacja całej branży turystycznej, wydał stanowisko, w którym przedstawia postulaty hotelarzy w sprawie warunków niezbędnych, aby zapowiadana przez rząd w programie odmrażania gospodarki możliwość otwierania hoteli mogła być zrealizowana.

CZYTAJ TEŻ: IGHP radzi hotelarzom, jak działać w sytuacji kryzysowej

Pozostało 96% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Hotelarze oceniają, że październik był stabilny, ale listopad zapowiada się słabo
Hotele
Booking.com narzeka na koszty. Będzie zwalniał pracowników
Hotele
Grecka Grupa Mitsis zainwestuje ćwierć miliarda euro w odnowienie swoich hoteli
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Hotele
Prezes HOTREC: Atutem europejskiego hotelarstwa są tradycja i gościnność. Warto się ich trzymać