Grecka branża turystyczna: Udany sezon nie przesądza o sukcesie. Potrzebna pomoc

W tym roku Grecji udało się przekroczyć założenia przychodów z turystyki. Nadal jednak do wyników sprzed pandemii jeszcze daleko. Dlatego branża turystyczna oczekuje pomocy państwa.

Publikacja: 17.11.2021 08:53

Cztery miesiące sezonu nie naprawi strat z dwóch lat - twierdzą przedsiębiorcy. Na zdjęciu turyści n

Cztery miesiące sezonu nie naprawi strat z dwóch lat - twierdzą przedsiębiorcy. Na zdjęciu turyści na Santorynie

Foto: Aleksander Kramarz

Miniony sezon turystyczny być może był w Grecji niezły, ale przedsiębiorcy nadal nie odzyskali przychodów sprzed pandemii - pisze portal branży turystycznej Greek Travel Pages powołując się na opinie przedstawicieli greckiej branży turystycznej - prezesa SETE, izby branży turystycznej, Yiannisa Retsosa i prezesa Greckiej Federacji Hotelarstwa (HHF), Grigorisa Tasiosa.

- Sezon, który trwa cztery miesiące, nie wystarczy, by pokryć ogromne straty z dwóch lat – mówi Retsos. A Tasios dodaje, że w tym roku przychody hotelarzy będą w dalszym ciągu o 40 procent niższe niż w 2019 roku.

Czytaj więcej

Grecja osiągnęła turystyczny cel - 50 procent przychodów sprzed pandemii

Retsos uważa, że trudno być w pełni zadowolonym, bo pandemia nie ustępuje i nadal powoduje straty branży. Ogromnym wyzwaniem dla większości przedsiębiorców jest utrzymanie płynności finansowej. W liście do ministra finansów i ministra rozwoju i inwestycji, podkreśla, że środki zaakceptowane jako pomoc dla firm, nadal nie dotarły do poszkodowanych. Proces akceptacji wniosków jest opóźniony, to samo dotyczy wypłaty pieniędzy. Tymczasem sektor turystyki jest jednym z kluczowych dla gospodarki kraju (odpowiada za około 20 procent PKB).

Również prezes związku hotelarzy jest zdania, że rząd musi w dalszym ciągu wspierać branżę, przed którą trudny okres jesienno-zimowy. W kraju działa dwa tysiące hoteli całorocznych, głównie położonych w centrach miast, ale też na wsiach i w regionach górskich, które walczą o przetrwanie po dwóch straconych latach turystycznych.

Tasisos zwraca uwagę, że pandemia ujawniła szereg innych wyzwań, przed którymi stają przedsiębiorcy z tej branży, a które negatywnie wpływają na ich konkurencyjność. Żeby w marcu przyszłego roku mogli powrócić do normalności, państwo musi na przykład zareagować na takie problemy jak rosnące ceny energii elektrycznej. Odnosząc się do nierozwiązanych kwestii, prezes wskazuje na problem szarej strefy, brak uregulowania zasad i protokołów sanitarnych odnośnie do najmu krótkoterminowego, wysokiej stawki VAT i dodatkowych podatków nakładanych na hotele.

Czytaj więcej

Grecka turystyka odrabia straty, ale jest dopiero w połowie

Z ostatniej analizy Banku Grecji wynika, że od stycznia do sierpnia do kraju przyjechało 8,62 miliona turystów, co oznacza wzrost o 79,2 procent rok do roku. Liczba pasażerów w samolotach była większa o 98,4 procent, a gości przekraczających granicę lądową o 34,4 procent.

Z kolei SETE podaje, że w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku do Grecji przyleciało 7,7 miliona ludzi – dwa lata temu było ich 15,8 miliona.

Minister turystyki Vassilis Kikilias podkreśla, że założenia resortu na ten rok mówiły o przychodach rzędu 5-6 miliardów euro. Tymczasem na koniec roku można się spodziewać raczej 12 miliardów euro.

Miniony sezon turystyczny być może był w Grecji niezły, ale przedsiębiorcy nadal nie odzyskali przychodów sprzed pandemii - pisze portal branży turystycznej Greek Travel Pages powołując się na opinie przedstawicieli greckiej branży turystycznej - prezesa SETE, izby branży turystycznej, Yiannisa Retsosa i prezesa Greckiej Federacji Hotelarstwa (HHF), Grigorisa Tasiosa.

- Sezon, który trwa cztery miesiące, nie wystarczy, by pokryć ogromne straty z dwóch lat – mówi Retsos. A Tasios dodaje, że w tym roku przychody hotelarzy będą w dalszym ciągu o 40 procent niższe niż w 2019 roku.

Pozostało 82% artykułu
Biura Podróży
Traveldata: Stabilne ceny przyszłorocznych wakacji z biurami podróży
Nowe Trendy
Trendy w turystyce. "W przyszłym roku wielu turystów wyruszy w podróż życia"
Nowe Trendy
Branża turystyczna: Polska potrzebuje solidnej kampanii wizerunkowej
Popularne Trendy
Betlej: Epidemia się nasila, na szczęcie turystyce sprzyja gospodarka
Nowe Trendy
Komisja Europejska rozmawia o aktualizacji zasad podróżowania