Katowice dobrze zarabiają na kongresach

Ponad 762,5 tysiąca ludzi przyjechało w zeszłym roku do Katowic, by uczestniczyć w rozmaitych konferencjach i wydarzeniach biznesowych. W sumie uczestnicy wydali ponad 116,2 miliona złotych – wynika z raportu o turystyce biznesowej w Katowicach

Publikacja: 15.03.2017 09:01

Katowice dobrze zarabiają na kongresach

Foto: Pixabay

Raport powstał w oparciu o badania uczestników organizowanych w Katowicach spotkań konferencyjnych, prowadzone przez dr. Krzysztofa Cieślikowskiego z katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego we współpracy z katowickim samorządem.

Samorządowcy oceniają, że wyniki raportu potwierdzają, iż Katowice są przygotowane do organizowania i obsługi spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych. W odniesieniu do 2015 roku liczba ludzi, którzy odwiedzili stolicę Górnego Śląska, w związku z organizowanymi tu konferencjami czy targami, wzrosła o ok. 180 tysięcy, czyli prawie o 31 procent (wobec niespełna 582,5 tysiąca ludzi w roku 2015).

– To pokazuje, że sprawdza się nasza, konsekwentnie realizowana, strategia ukierunkowana na rozwój turystyki biznesowej, ściąganie nowych imprez biznesowych oraz rozwijanie tych, które już przyciągnęliśmy. W tym roku w Katowicach odbędzie się prestiżowy WOMEX, czyli Targi Muzyki Świata, jesteśmy także najpoważniejszym kandydatem do organizacji Szczytu Klimatycznego ONZ w 2018 roku – mówi prezydent Katowic Marcin Krupa.

Według samorządowców tysiące gości w niespełna 300-tysięcznych Katowicach to realne zyski dla miasta i mieszkańców – rozwija się zaplecze hotelowe i konferencyjne, zarabiają firmy cateringowe, restauratorzy, taksówkarze czy handlowcy. Z raportu wynika, że w zeszłym roku uczestnik konferencji, korzystający z noclegu, wydał średnio w Katowicach 534 złotych (w tym średnio 279 złotych na nocleg), natomiast ci, którzy w mieście nie nocowali, ale np. zrobili zakupy czy zjedli obiad, zostawili tu średnio 161 złotych.

Przeciętne obłożenie pokojów hotelowych w katowickich obiektach w 2016 roku wyniosło około 65 procent, co w porównaniu z rokiem 2015 oznacza wzrost o 5 procent.

Średnio każdy uczestnik konferencji wydał w Katowicach 187,90 złotych, czyli o prawie 14 złotych więcej niż rok wcześniej (wzrost o prawie 8 procent). Średnia nie jest jednak miarodajna, ponieważ prawie 40 procent uczestników badania nie wydało w Katowicach ani złotówki; wprawdzie, jadąc na konferencję, kupowali paliwo, bilety czy inne usługi, ale w innych miastach.

Uśredniając wydatki tych, którzy – nie nocując w stolicy Górnego Śląska – coś w Katowicach kupili, oraz pozostałych, wypada 77 złotych na osobę. Tyle wynosi przeciętna kwota wydana przez osobę, która przyjechała do miasta na jednodniową konferencję. Łączne wydatki wszystkich uczestników katowickich spotkań w 2016 roku autorzy raportu oszacowali na ponad 116 mln złotych, wobec prawie 78,3 mln złotych rok wcześniej.

– Co ważne, wiele osób, które przyjeżdżają do Katowic w celach biznesowych, chętnie tu wraca, by np. z całą rodziną iść na koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w jednej z najlepszych sal koncertowych świata, czy też wybrać się na jeden z katowickich festiwali znanych w całej Europie. To doskonała promocja Katowic – ocenia prezydent Krupa.

Otwarte w marcu 2015 roku Międzynarodowe Centrum Kongresowe było w zeszłym roku gospodarzem 220 spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych, w których wzięło udział prawie 530,7 tysiąca uczestników. Oznacza to, że obiekt szybko stał się najpopularniejszym miejscem organizacji tego typu imprez w mieście i całej aglomeracji katowickiej.

Właśnie w marcu zeszłego roku w MCK odbyła się największa impreza biznesowa w Polsce – międzynarodowe targi gier komputerowych i oprogramowania Intel Extreme Masters. W ciągu trzech dni Centrum odwiedziło ok. 114 tys. ludzi, a przy obsłudze imprezy pracowało 1,3 tys. osób. W 2017 roku, kiedy targi i mistrzostwa świata w grach podzielono na dwa weekendy, impreza przyciągnęła ponad 150 tysięcy odwiedzających.

Wśród najważniejszych organizowanych w MCK imprez była też kolejna edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego, która zgromadziła w minionym roku ponad 8 tysięcy osób. Połączone z halą Spodka MCK to obecnie największa zadaszona powierzchnia konferencyjna w Polsce.

W sumie w całym 2016 roku w stolicy Górnego Śląska zorganizowano łącznie ponad 6,3 tys. konferencji i wydarzeń, z których ponad 1,3 tysiąca (21 procent) trwało dwa dni i dłużej – liczba imprez trwających dłużej niż dzień wzrosła o ponad 15,5 procent.

Najczęściej (prawie 77 procent) uczestnicy konferencji przyjeżdżają do Katowic samochodami. Chwalą dobre połączenia drogowe stolicy Górnego Śląska z innymi miastami, oczekiwaliby jednak np. poprawy dostępności i jakości komunikacji publicznej oraz zwiększenia liczby miejsc parkingowych w centrum miasta.

W świetle badań Katowice postrzegane są jako atrakcyjne miejsce na rynku turystyki konferencyjnej i wydarzeń biznesowych. Zaspokajają bowiem – wskazuje raport – oczekiwania delegatów w najważniejszych dla nich aspektach miasta konferencyjnego, jak dostępność komunikacyjna, baza konferencyjna i gastronomiczna. Przeważająca większość badanych delegatów ponownie przyjechałoby na konferencję do tego samego obiektu w Katowicach.

Raport powstał w oparciu o badania uczestników organizowanych w Katowicach spotkań konferencyjnych, prowadzone przez dr. Krzysztofa Cieślikowskiego z katowickiej Akademii Wychowania Fizycznego we współpracy z katowickim samorządem.

Samorządowcy oceniają, że wyniki raportu potwierdzają, iż Katowice są przygotowane do organizowania i obsługi spotkań konferencyjnych i wydarzeń biznesowych. W odniesieniu do 2015 roku liczba ludzi, którzy odwiedzili stolicę Górnego Śląska, w związku z organizowanymi tu konferencjami czy targami, wzrosła o ok. 180 tysięcy, czyli prawie o 31 procent (wobec niespełna 582,5 tysiąca ludzi w roku 2015).

Pozostało 88% artykułu
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Tendencje
La Palma znowu przyjmuje samoloty