Komitet Oświęcimski: Prezes POT szkodzi Polsce i turystyce

Międzynarodowy Komitet Oświęcimski/Auschwitz (MKO) skrytykował wypowiedź szefa Polskiej Organizacji Turystycznej Marka Olszewskiego w sprawie wykreślenia niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz z programu wizyt promujących Polskę

Publikacja: 30.08.2017 18:55

Marek Olszewski był prezesem POT od marca

Marek Olszewski był prezesem POT od marca

Foto: Polska Organizacja Turystyczna

PAP

„Byli więźniowie Auschwitz podczas walnego zgromadzenia Międzynarodowego Komitetu Oświęcimskiego/Auschwitz ze zdumieniem i oburzeniem przyjęli do wiadomości wypowiedzi nowego szefa Polskiej Organizacji Turystycznej, dotyczące wykreślenia w przyszłości z programu wizyt gości zagranicznych w Polsce Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz Muzeum Historii Żydów Polskich Polin” – czytamy w informacji prasowej przekazanej w Berlinie przez wiceprezesa MKO Christopha Heubnera.

W dokumencie przytoczono wypowiedź wiceprezydenta MKO Mariana Turskiego: „Otrzymaliśmy wczoraj z okazji naszego walnego zgromadzenia list od prezydenta Polski, który podziękował byłym więźniom Auschwitz za ich pracę w muzeum niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz. Muzeum Auschwitz odwiedzane jest co roku – podobnie jak muzeum Polin w Warszawie – przez miliony turystów z całego świata. Propozycję, by wykreślić te muzea z programu wizyt turystów czy zagranicznych dziennikarzy, mógł złożyć jedynie ignorancki głupiec, który chce zaszkodzić turystyce i wizerunkowi Polski”.

Minister sportu i turystyki Witold Bańka poinformował po południu na Twitterze, że zdymisjonował ze skutkiem natychmiastowym szefa POT Marka Olszewskiego w związku z jego „skandaliczną wypowiedzią” w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”. „GW” opublikowała wcześniej tego dnia artykuł, w którym szef POT tłumaczył, dlaczego z programów wizyt zagranicznych dziennikarzy przyjeżdżających do Polski na zaproszenie POT wykreślono Auschwitz i Muzeum Historii Żydów Polskich.

„Auschwitz to nie produkt turystyczny, lecz miejsce martyrologii, zadumy i przemyśleń, a my zajmujemy się promocją Polski jako kraju atrakcyjnego turystycznie. Poza tym chcemy położyć nacisk na promowanie tego, co cenne w naszej własnej kulturze, pokazać nasz wielki wkład w rozwój Europy. Nie mam potrzeby eksponowania miejsc i zdarzeń związanych z historią innych narodów” – wyjaśniał Olszewski.

„To polskie, nie żydowskie elity zostały w czasie wojny zupełnie przeorane i zlikwidowane. Pamiętajmy, że kultura żydowska w praktyce cała przetrwała. W latach 30. z Niemiec wielu Żydów emigrowało. W Polsce pod okupacją niemiecką nie było takiej możliwości” – dodawał.

Walne zgromadzenie MKO obraduje od wtorku w Oświęcimiu. Jego uczestnicy rozmawiają m.in. o sposobach przekazywania kolejnym pokoleniom prawdy o niemieckich obozach i Holokauście po odejściu naocznych świadków.

„Byli więźniowie Auschwitz podczas walnego zgromadzenia Międzynarodowego Komitetu Oświęcimskiego/Auschwitz ze zdumieniem i oburzeniem przyjęli do wiadomości wypowiedzi nowego szefa Polskiej Organizacji Turystycznej, dotyczące wykreślenia w przyszłości z programu wizyt gości zagranicznych w Polsce Muzeum Auschwitz-Birkenau oraz Muzeum Historii Żydów Polskich Polin” – czytamy w informacji prasowej przekazanej w Berlinie przez wiceprezesa MKO Christopha Heubnera.

W dokumencie przytoczono wypowiedź wiceprezydenta MKO Mariana Turskiego: „Otrzymaliśmy wczoraj z okazji naszego walnego zgromadzenia list od prezydenta Polski, który podziękował byłym więźniom Auschwitz za ich pracę w muzeum niemieckiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz. Muzeum Auschwitz odwiedzane jest co roku – podobnie jak muzeum Polin w Warszawie – przez miliony turystów z całego świata. Propozycję, by wykreślić te muzea z programu wizyt turystów czy zagranicznych dziennikarzy, mógł złożyć jedynie ignorancki głupiec, który chce zaszkodzić turystyce i wizerunkowi Polski”.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Artykuł Sponsorowany
Planujesz podróż? Oszczędzaj na paliwie – 7 sprawdzonych trików
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny