Muzeum Auschwitz potrzebuje nowego centrum obsługi odwiedzających

Budowa nowego centrum obsługi odwiedzających w Muzeum Auschwitz jest niezbędna. Obecne rozwiązania przewidziane były dla około 400 tysięcy zwiedzających rocznie. Teraz frekwencja jest pięciokrotnie większa

Publikacja: 10.10.2017 17:45

Muzeum Auschwitz potrzebuje nowego centrum obsługi odwiedzających

Foto: AFP

PAP

Budynek, w którym obecnie przyjmowani są turyści jest zbyt mały, aby sprostać potrzebom. To rozwiązanie zostało stworzone wiele dekad temu, gdy nikt nie przewidywał, że rokrocznie muzeum będzie zwiedzało tak wielu turystów. Od kilku lat ich liczba przekracza 1,5 mln osób, a w zeszłym roku padł rekord – ponad 2 miliony ludzi. 2017 r. jest zbliżony pod tym względem do minionego.

– Nowe centrum jest konieczne dla właściwej obsługi odwiedzających – podkreśla rzecznik placówki Bartosz Bartyzel.

Nowe centrum obsługi powstać ma w bezpośredniej bliskości byłego niemieckiego obozu Auschwitz I. Od muzeum dzieli go tylko ulica. Przed wybuchem wojny usytuowane były tam bunkry amunicyjne koszar Wojska Polskiego. Podczas okupacji obszar należał do KL Auschwitz. Początkowo istniała tam żwirownia. 22 listopada 1940 roku. Niemcy rozstrzelali w niej 40 Polaków. Była to pierwsza egzekucja wykonana w ten sposób w obozie.

W latach 1941-1943 Niemcy wybudowali tam rzeźnię, która zaopatrywała załogę obozu w mięso i wędliny, a także mleczarnię. W pobliżu mieściły się ogródki warzywne dla SS, warsztat samochodowy, a część terenu użytkowano jako pole uprawne roślin paszowych.

Po wojnie na tym terenie istniała baza autobusowa. Została zlikwidowana. Kilka lat temu posesja stała się własnością Muzeum Auschwitz.

Centrum składało się będzie z parkingu i budynku recepcji. Do Muzeum będzie można dojść przejściem pod dzielącą je ulicą. Dotychczas powstał już parking, który został przygotowany przed Światowymi Dniami Młodzieży i wizytą papieża Franciszka w byłym niemieckim obozie Auschwitz. Ma powierzchnię 14 tys. m kw. i można go wykorzystać jako lądowisko dla dowolnego typu śmigłowca.

Muzeum w maju br. złożyło w resorcie kultury wniosek o dofinansowanie inwestycji z funduszy UE, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. „Oczekujemy na ostateczne rozstrzygnięcie konkursu. Niezależnie od tego pracujemy nad znalezieniem potencjalnych, alternatywnych źródeł finansowania projektu” – poinformował Bartosz Bartyzel.

Jesienią ub.r. wicedyrektor Muzeum Rafał Pióro powiedział, że jeśli projekt budowy nowego centrum uzyska dofinansowanie, wówczas prace przy jego budowie mogłyby się rozpocząć w 2018 r., a otwarcie nastąpiłoby dwa lata później. Szacowany koszt wynosi ponad 35 mln zł.

Budynek, w którym obecnie obsługiwani są turyści, w przyszłości wykorzystany zostanie na potrzeby nowej wystawy głównej. Przekazywana w nim będzie niezbędna wiedza z historii lat 30. XX wieku, rozwoju nazizmu, propagandy i systemu totalitarnego, wreszcie wybuchu wojny i polityki niemieckiej na okupowanych ziemiach Polski.

Niemcy założyli obóz Auschwitz w 1940 r., aby więzić w nim Polaków. Auschwitz II-Birkenau powstał dwa lata później. Stał się miejscem zagłady Żydów. W kompleksie obozowym funkcjonowała także sieć podobozów. W Auschwitz Niemcy zgładzili co najmniej 1,1 mln ludzi, głównie Żydów, a także Polaków, Romów, jeńców sowieckich i osób innej narodowości. W 1947 r. na terenie byłych obozów Auschwitz I i Auschwitz II-Birkenau powstało muzeum.

Budynek, w którym obecnie przyjmowani są turyści jest zbyt mały, aby sprostać potrzebom. To rozwiązanie zostało stworzone wiele dekad temu, gdy nikt nie przewidywał, że rokrocznie muzeum będzie zwiedzało tak wielu turystów. Od kilku lat ich liczba przekracza 1,5 mln osób, a w zeszłym roku padł rekord – ponad 2 miliony ludzi. 2017 r. jest zbliżony pod tym względem do minionego.

– Nowe centrum jest konieczne dla właściwej obsługi odwiedzających – podkreśla rzecznik placówki Bartosz Bartyzel.

Pozostało 83% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku