Jak mówi naczelnik, należącego do PKP Cargo, skansenu, Maciej Panasiewicz, uruchomiono łącznie ponad 250 pociągów złożonych z historycznych lokomotyw i wagonów, które przemierzyły blisko 20 tysięcy kilometrów po polskich szlakach kolejowych. Oprócz większości miast Małopolski, zabytkowe składy gościły też w Warszawie i Wolsztynie.
W kwietniu zainaugurowano tegoroczną edycję przedsięwzięcia Małopolskie Szlaki Turystyki Kolejowej organizowanego przez Nowosądeckie Stowarzyszenia Miłośników Kolei. Województwo małopolskie przeznaczyło na wsparcie przedsięwzięcia 400 tys. złotych w ramach konkursu z dziedziny turystyki „Małopolska Gościnna”.
W tym roku odbyły się 42 przejazdy zabytkowych składów najbardziej malowniczymi trasami regionu, ze szczególnym uwzględnieniem odcinka ponad 130-letniej dawnej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Ponad 70-kilometrowy fragment tej linii biegnący z Chabówki do Nowego Sącza uznawany jest za jedną z najbardziej malowniczych tras kolejowych w Polsce i w Europie.
Zabytkowy tabor z Chabówki gościł w m.in. Krakowie, Wieliczce, Tarnowie, Tuchowie, Stróżach, Bieczu, Gorlicach, Nowym Sączu, Krynicy, Zakopanem, Żywcu, Kalwarii Zebrzydowskiej Lanckoronie, Wadowicach. W programie przejazdów przewidziano m.in: zwiedzanie lokalnych atrakcji turystycznych, pikniki peronowe, występy zespołów muzycznych, stoiska kulinarne, czy też plenerowe rekonstrukcje historyczne.
W tym roku z przejazdów w ramach Małopolskich Szlaków Turystyki Kolejowej skorzystało blisko 11 tys. podróżnych, którzy pokonali łącznie 3,3 tys. km liniami kolejowymi biegnącymi przez województwo.