Booking.com nie zamierza płacić ponad pół miliarda dolarów kary

Hiszpański urząd ds. ochrony konkurencji uznał, że Booking.com naruszył przepisy i zapowiedział, że nałoży na firmę karę w wysokości 530 milionów dolarów. Firma zamierza się odwoływać.

Publikacja: 26.02.2024 09:39

Booking.com nie zamierza płacić ponad pół miliarda dolarów kary

Foto: Bloomberg

Booking.com być może będzie musiał zapłacić w Hiszpanii 530 milionów dolarów kary. Tak wynika z projektu decyzji tamtejszych organów regulacyjnych, które zarzucają firmie naruszenie przepisów o konkurencji.

Zdaniem prezesa Booking Holdings Glena Fogela wysokość kary jest nieproporcjonalnie wysoka do zarzutów - pisze amerykański portal branży turystycznej Phocuswire. – Jeśli decyzja zapadnie, będziemy się odwoływać – dodaje prezes. Jak podkreśla, jego firma zapewnia hotelom i innym obiektom noclegowym narzędzie, dzięki któremu pozyskują kolejnych klientów. Jest ono też tańsze niż inne kanały marketingowe.

Czytaj więcej

Booking.com będzie za kilka lat największym biurem podróży?

Booking Holdings współpracuje już z Komisją Europejską w zakresie wdrożenia ustawy o rynkach cyfrowych, której celem jest zapewnienie ochrony konkurencji w handlu elektronicznym (DMA) w Europie. Fogel uważa, że zarzuty hiszpańskiego urzędu ochrony konkurencji są zbieżne z tymi wynikającymi z dyrektywy unijnej DMA. W tym ostatnim wypadku firma zgłosi swoje zobowiązania, by jej działalność była spójna z nowymi regulacjami.

Świetne wyniki finansowe Booking.com

Deklaracje Fogla padły w czasie prezentacji wyników spółki. Wartość sprzedaży usług turystycznych wyniosła w ostatnim roku 150,6 miliarda dolarów i była o 24 procent wyższa niż rok wcześniej. Przychody osiągnęły 21,4 miliarda dolarów (rok wcześniej 17,1 miliarda), a zysk operacyjny 5,8 miliarda dolarów (+14 procent rok do roku).

Czytaj więcej

Internetowy gigant turystyczny miga się od płacenia podatków. Jaki ma pomysł?

Booking na działania marketingowe wydał 6,8 miliarda dolarów, rok wcześniej było to 6 miliardów.

Prezes zwrócił też uwagę, że jego firma rośnie szybciej niż przed pandemią, obecnie koncentruje się na zwiększaniu liczby rezerwacji brutto, przychodów i zysku na akcję. Ma w tym pomóc poszerzenie programu lojalnościowego Genius, służącego obecnie do rezerwowania noclegów i wynajmowania samochodów. Teraz chodzi o objęcie nim także innych produktów, jak bilety lotnicze, ubezpieczenia, atrakcje i przejazdy.

Na koniec Fogel zapowiada, że firma będzie próbować ze sztuczną inteligencją i wykorzystywaniem danych znaleźć sposób na zapewnienie podróżnemu korzyści z programu lojalnościowego. To sposób na pozyskiwanie nowych klientów i przywiązanie dotychczasowych.

Biura Podróży
Z Eximem na Tahiti i Bora Bora – nowość w ofercie touroperatora
Biura Podróży
Spór Itaki z Wakacje.pl: Kiedy integracja systemów rezerwacyjnych?
Biura Podróży
Traveldata: Tańsze hotele na wakacje? Najwięcej ma ich Rainbow
Biura Podróży
Zmarła Alina Dybaś-Grabowska, prezeska Turystycznej Organizacji Otwartej
Biura Podróży
Join UP!: Koniec ofert dedykowanych. 41 hoteli wraca do wszystkich agentów