Grecka Izba Hotelowa (HCH) poinformowała, że wezwała grecki Komitet ds. Konkurencji do zajęcia się „nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez platformy cyfrowe, które nadużywają swojej dominującej pozycji na rynku rezerwacji online”.

Czytaj więcej

IGHP: W marcu odwrócenie sytuacji - miejskie hotele w górę, wypoczynkowe w dół

Według HCH internetowe biura podróży (OTA) nie respektują wcześniejszych orzeczeń Komisji ds. Konkurencji odnośnie do narzucania kursów wymiany walut i stosowania wprowadzających w błąd reklam.

HCH powołuje się na dane z wyszukiwania online i dane od użytkowników dostarczone przez Misleading Internet Advertising Observatory, które monitoruje i rejestruje niewłaściwe praktyki w imieniu izby. - Naszą jedyną obroną przed inflacją i wysokimi cenami jest rozwój. Jednak warunkiem wstępnym rozwoju jest zdrowa konkurencja, zwłaszcza w sektorze hotelarskim, z którym kraj co roku wiąże swoje nadzieje – mówi prezes HCH Aleksandros Wassilikos.

- Żeby sektor hotelarski mógł zapewnić korzyści gospodarce i społeczeństwu, przynajmniej nie powinno się przeszkadzać mu działać. Kiedy planujemy przyszłość zrównoważonej turystyki Grecji, nie możemy przymykać oczu na nadużycia i wprowadzające w błąd praktyki – powiedział Wassilikos, wyjaśniając, dlaczego HCH złożył skargę, prosząc o to, co jest „oczywiste”.

Przed podjęciem kroków prawnych HCH spotkał się ze stowarzyszeniami z Niemiec i Francji zrzeszonymi w HOTREC, których władze zajęły się kwestią zasad fair play, szczególnie w świetle przygotowywanej nowej dyrektywy Unii Europejskiej o rynkach cyfrowych (Digital Markets Act, DMA). DMA ma zapobiegać nadużywaniu siły rynkowej przez duże firmy i umożliwić wejście na rynek nowym podmiotom.

Na początku tego roku Unia Europejska zgodziła się na przyjęcie DMA, mającego zapewnić uczciwą konkurencję i większy wybór konsumentom, a ostatecznie ochronę przedsiębiorstw hotelarskich przed tak zwanymi „cyfrowymi ochroniarzami”, którzy mają nieproporcjonalną władzę w stosunku do swoich użytkowników biznesowych i konsumentów.

Czytaj więcej

Hiszpańskie hotele zamykają drzwi przed Rosjanami. „Trzeba ich separować”

Europejski przemysł hotelarski za pośrednictwem HOTREC, stowarzyszenia reprezentującego hotele, restauracje, bary i kawiarnie, z zadowoleniem przyjął ogłoszenie i pochwalił Unię Europejską za ustanowienie nowych zasad. Po pełnym wdrożeniu DMA umieści na czarnej liście niektóre praktyki stosowane przez duże platformy ograniczające konkurencję i umożliwi Komisji Europejskiej przeprowadzanie dochodzeń i nakładanie sankcji za zachowania niezgodne z przepisami.