Coraz więcej gości w hotelach. Marzec zapowiada ożywienie

Wyniki hoteli w lutym były lepsze niż w styczniu, ale jednak gorsze od tych z lutego 2023 roku – pokazują wyniki ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Hotelarze liczą w marcu na ożywienie ruchu, szczególnie w hotelach biznesowych.

Publikacja: 18.03.2024 18:14

Coraz więcej gości w hotelach. Marzec zapowiada ożywienie

Foto: Lotnisko Wrocław

Z odpowiedzi hotelarzy ankietowanych przez IGHP wynika, że w lutym obiektów z frekwencją poniżej 30 procent było 18 procent (14 punktów procentowych mniej niż w styczniu), a obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 47  procent  (17 pp. więcej niż w styczniu), w tym 14 procent obiektów powyżej 70 procent (6 pp. więcej niż miesiąc temu) – czytamy w komunikacie Izby.

Czytaj więcej

Platforma uruchamia nowe rezerwowanie noclegów. "Będziemy konkurować z największymi"

Dzięki kolejnym etapom ferii w lutym, hotele wypoczynkowe miały względnie dobre wyniki i lepsze niż w styczniu - prawie połowa hoteli (48 proc.) przekroczyła frekwencję 50 procent, w tym 16 procent z obłożeniem powyżej 70  procent. Frekwencję poniżej 30 procent zanotowała z kolei jedna piąta hoteli.

Hotele biznesowe poprawiły obłożenie o kilkanaście punktów procentowych - 42 procent uzyskało obłożenie powyżej 50 procent, w tym 22 procent powyżej 70 procent. To wyniki zdecydowanie lepsze niż w styczniu o 17-18 punktów procentowych. Jednak frekwencji 30-procentowej nie osiągnęło 18 procent hoteli.

Obłożenie w hotelach mniejsze niż rok temu

Dla ponad połowy hoteli (52 procent) frekwencja pogorszyła się w stosunku do lutego ubiegłego roku, w tym jedna trzecia obiektów zanotowała spadek o mniej niż 10 punktów procentowych. 35 procent obiektów poprawiło obłożenie w stosunku do lutego zeszłego roku, z najliczniejszą grupą 28 procent hoteli z frekwencją wyższą do 10 punktów procentowych. 13 procent obiektów uzyskało obłożenie takie samo, jak w roku zeszłym.

Dane różniły się w zależności od tego, czy chodziło o hotele biznesowe czy o wypoczynkowe, na korzyść tych pierwszych. W 47 procent hoteli biznesowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w porównaniu z lutym poprzedniego roku, w tym jedna trzecia obiektów zanotowała obniżenie frekwencji do 10 punktów procentowych.

Z kolei 36 procent hoteli poprawiło obłożenie, w tym 29 procent stanowiła grupa z frekwencją większą do 10 punktów procentowych. W 64 procentach obiektów wypoczynkowych wskaźnik obłożenia pogorszył się w stosunku do lutego zeszłego roku, w tym 44 procent zanotowało spadek frekwencji do 10 punktów procentowych. Jedna trzecia poprawiła zaś obłożenie, z najliczniejszą grupą 24  procent hoteli z frekwencją wyższą do 10 punktów procentowych.

W lutym turyści zagraniczni stanowili średnio w całej grupie ankietowanych 27 procent gości. W hotelach biznesowych wskaźnik ten wyniósł 29 procent, a w wypoczynkowych - 20 procent.

Ceny w hotelach rosną coraz wolniej

Podobnie jak w poprzednich miesiącach, w lutym średnie ceny rosły, porównując rok do roku, ale tempo zwyżki wyhamowało,wyniki były więc bardzo zbliżone do tych ze stycznia. Odpowiedzi ankietowanych hotelarzy wskazują, że 59 procent hoteli podniosło ceny w stosunku do lutego 2023 roku, w tym prawie połowa (48 proc.) odnotowała wzrost do 10 procent. 41 procent hoteli miało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe.

Hotelarze patrzą z nadzieją na rezerwacje marcowe

Dane o rezerwacjach na marzec wskazują na ożywienie w hotelach biznesowych przy jednoczesnym spadku w obiektach wypoczynkowych – relacjonuje dalej raport z badania. To efekt skumulowania się ostatnich tygodni ferii zimowych i początku powrotu klientów biznesowych do hoteli.

W całej grupie ankietowanych prawie połowa (48 procent, o 8 punktów procentowych mniej niż w styczniu) hoteli wskazuje frekwencję poniżej 30 procent. Obłożenie powyżej 50 procent ma 14 procent obiektów.

Zwiększyła się grupa hoteli „środka”, z prognozą obłożenia od 30 do 50 procent i wyniosła 38 procent. W hotelach biznesowych 47 procent nie przekracza frekwencji 30 procent, ale powyżej 50 procent wskazuje tylko 4 procent.

Tu wyraźnie dominuje grupa hoteli z prognozą obłożenia mieszczącą się między 30 a 50 procent - wynosi ona 48 procent.

Ponad połowa (52 proc.) z obiektów wypoczynkowych ma rezerwacje poniżej 30 procent, a tylko 8 procent powyżej 50 procent.

W ferie więcej gości w hotelach niż pokazywały prognozy

Luty był okresem obejmującym prawie cały miesiąc kalendarzowy ferii szkolnych (zakończone 25 lutego) w podziale na kolejne województwa. Z danych ankietowych wynika, że faktyczne rezultaty okazały się lepsze od prognoz sprzed miesiąca i od wyników z pierwszych dwóch tygodni ferii w styczniu.

Wśród wszystkich hoteli uczestniczących w ankiecie, 17 procent uzyskało obłożenie w okresie ferii poniżej 30 procent. Do tego należy dodać grupę hoteli, które w ogóle nie sprzedawały oferty specjalnej, czyli 39 procent obiektów. Hoteli wypełnionych więcej niż w połowie było 24 procent.

Podobnie jak w styczniu, a także w prognozach z ankiet sprzed miesiąca, hotele biznesowe wypadły w okresie ferii zdecydowanie gorzej niż wypoczynkowe. 64 procent nie sprzedawało noclegów, a obłożenie poniżej 30 procent odnotowało 18  procent. W hotelach wypoczynkowych 8 procent nie sprzedawało oferty, a jedna piąta uzyskała obłożenie mniejsze niż 30  procent. Z kolei 52  procent obiektów zapełniło się w ponad połowie.

O ankiecie

W ankiecie przeprowadzonej w dniach od 5 do 11 marca wzięło udział 115 hoteli zlokalizowanych we wszystkich województwach. Spośród nich 74 proc. położonych jest w miastach. 30 proc. to obiekty sieciowe. Większość ankietowanych (87 proc.) to hotele liczące do 150 pokoi, 62 proc. hoteli ma mniej niż 100 pokoi, a średnia wielkość obiektu wyniosła 89 pokoi. Hotele, w których przeważa ruch biznesowy, stanowiły 39 proc., 22 proc. specjalizuje się w turystyce wypoczynkowej, a łączące segment biznesowy z turystycznym to również 39 procent.

Z odpowiedzi hotelarzy ankietowanych przez IGHP wynika, że w lutym obiektów z frekwencją poniżej 30 procent było 18 procent (14 punktów procentowych mniej niż w styczniu), a obłożenie powyżej 50 procent zanotowało 47  procent  (17 pp. więcej niż w styczniu), w tym 14 procent obiektów powyżej 70 procent (6 pp. więcej niż miesiąc temu) – czytamy w komunikacie Izby.

Dzięki kolejnym etapom ferii w lutym, hotele wypoczynkowe miały względnie dobre wyniki i lepsze niż w styczniu - prawie połowa hoteli (48 proc.) przekroczyła frekwencję 50 procent, w tym 16 procent z obłożeniem powyżej 70  procent. Frekwencję poniżej 30 procent zanotowała z kolei jedna piąta hoteli.

Pozostało 88% artykułu
Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Hotele
Hotelarze oceniają, że październik był stabilny, ale listopad zapowiada się słabo
Hotele
Booking.com narzeka na koszty. Będzie zwalniał pracowników
Hotele
Grecka Grupa Mitsis zainwestuje ćwierć miliarda euro w odnowienie swoich hoteli
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Hotele
Prezes HOTREC: Atutem europejskiego hotelarstwa są tradycja i gościnność. Warto się ich trzymać