Polak na wakacjach: odwiedził Turcję, Grecję, Egipt, spał w najlepszych hotelach

Kiedy w zeszłym roku po miesiącach niepewności i zamknięcia Polacy ruszyli na zagraniczne wakacje, brali najlepsze hotele i wyżywienie, a wielu stać było też na odpoczynek dłuższy niż zwykle. Najwięcej wyjechało do Turcji, Grecji i Egiptu. Bardzo w ich oczach zyskała też Polska.

Publikacja: 17.02.2022 03:53

W hotelach pięciogwiazdkowych odpoczywało 39 procent klientów biur podróży

W hotelach pięciogwiazdkowych odpoczywało 39 procent klientów biur podróży

Foto: Filip Frydrykiewicz

Travelplanet.pl, drugi pod względem wielkości obrotów agent turystyczny w Polsce, powrócił po rocznej przerwie do tradycji podsumowywania statystyk wyjazdowych w dorocznym „Raporcie podróżnika”. Chociaż ze względów na tajemnicę handlową agent nie ujawnia liczb bezwzględnych i operuje najczęściej udziałami procentowymi w w opisie wybranych elementów podróży, obszerne opracowanie przynosi wiele cennych informacji o rynku turystyki wyjazdowej w Polsce. Tym są one istotniejsze, że przez Travelplanet.pl, jak przez mało którą firmę, przechodzi sprzedaż dużej liczby organizatorów turystyki, w tym spółki TUI Poland, która nie ze wszystkimi wielkimi agentami współpracuje.

Ze względu na specyfikę pierwszego pandemicznego roku, autorzy opracowania odnoszą wyniki roku 2021 do wyników ostatniego - zarazem rekordowego w polskiej turystyce wyjazdowej - roku przedkryzysowego, czyli 2019.

Publikujemy skrót, a miejscami własne omówienie tego dokumentu.

Czytaj więcej

Raport z sezonu 2021. Turcja przed Grecją. Polacy zapłacili 20 procent więcej

Turcja przed Grecją

Na wybór wakacyjnych kierunków w dużej mierze – a w pierwszej połowie 2021 roku głównie – wpływ miała ich dostępność. W ostatecznym rozrachunku wprawdzie w pierwszej dziesiątce najbardziej lubianych znalazły się generalnie te same kierunki, co zawsze, tyle że w wypadku niektórych zajmowane przez nie miejsca radykalnie się zmieniły.

Na pierwszym miejscu pojawiła się Turcja (27,2 procent), która od kilku sezonów deptała po piętach wielokrotnemu liderowi rankingów popularności, czyli Grecji (21,4 procent). Tym razem Turcja ze sporym zapasem wyprzedziła najmocniejszą rywalkę.

W 2021 roku więcej turystów z Polski wybrało Turcję niż Grecję

Travelplanet.pl

Trzecie miejsce Egiptu (15,6 procent) i czwarte Bułgarii (7,4 procent) potwierdza tylko ich tradycyjnie silną na polskim rynku pozycję. Przy czym warto zauważyć, że to Hiszpania (5,7 procent), gdyby zsumować jej wyniki z wynikami Wysp Kanaryjskich (3 procent), zajęłaby silną czwartą pozycję, przed Bułgarią.

Zwraca też uwagę spektakularne wdarcie się Polski (3,1 procent) na miejsce siódme (w 2019 miejsce 16!) i spadek Tunezji (1,9 procent) na dziewiąte.

Najpopularniejsze kierunki wyjazdów w 2021 r.

Travelplanet.pl

Trzy pierwsze pod względem zainteresowania polskich turystów kierunki w sumie zgarnęły dwie trzecie (64,2 procent) klientów biur podróży. A cztery pierwsze, jeśli doliczyć Hiszpanię kontynentalną i Baleary wspólnie z Wyspami Kanaryjskimi, prawie trzy czwarte (72,88 procent).

Autorzy raportu zwracają uwagę, że na taką kolejność złożyło się kilka przyczyn. Turcja, w odróżnieniu od Grecji, kilka lat temu stała się kierunkiem całorocznym, wyjątkowo zresztą tanim późną jesienią i zimą. Grecy wyciągają z tego wnioski – od jesieni 2021 roku intensywnie promują swój kraj jako miejsce, w którym można odpoczywać cały rok.

W sezonie letnim Turcja uważana jest za tańszą od Grecji i ten stereotyp utrwalił się również w 2021 roku. Widać to choćby po średniej cenie wakacji w obu krajach. Grecja była przeciętnie niemal 200 złotych droższa od Turcji. Staniała w porównaniu z 2019 rokiem o ponad 120 złotych, ale Turcja staniała jeszcze bardziej, bo o ponad 220 złotych – opisuje sytuację Travelplanet.pl.

Najpopularniejsze kierunki wyjazdów i średnie ceny na osobę

Travelplanet.pl

Obostrzenia covidowe, ostrzejsze wobec turystów wracających spoza krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obowiązkowa kwarantanna po powrocie) szybko przestały dotyczyć Turcji, ale chyba najważniejszy powód to wyjątkowo wysoki standard wypoczynku, jaki fundowali sobie w 2021 roku klienci biur podróży. A w wypadku cen wyjazdów all inclusive, w hotelach pięciogwiazdkowych przewaga Turcji była znaczna – czytamy w raporcie.

Wykreowany przez pandemię sukces Polski

Pierwszy raz w historii „Raportów podróżnika”, a powstają one od roku 2002, do pierwszej dziesiątki najbardziej popularnych miejsc na urlop z biurem podróży weszła Polska. To po części efekt utrudnień wyjazdów zagranicznych dla osób niezaszczepionych (dodatkowy koszt w postaci testów, kwarantanny w krajach docelowych lub po powrocie do kraju). Ale również dodatkowe formalności (zgłoszenia przyjazdu) lub nagłe zmiany przepisów, jak choćby niespodziewane wprowadzenie przez Tunezję konieczności przedstawienia negatywnych testów, mimo posiadania unijnego certyfikatu covidowego, przekierowały zainteresowanie na ofertę krajową.

Autorzy przypominają w tym miejscu, że według badań pracowni Research Partner na zlecenie Travelplanet.pl, 82 procent wyjeżdżających na zagraniczne wakacje było zaszczepionych. Ale zarazem poziom zaszczepienia wśród aktywnych turystów (tj. takich, którzy w ciągu trzech ostatnich lat wyjeżdżali na krajowe lub zagraniczne wakacje) odsetek wyniósł 68 procent, nieznacznie tylko więc przekraczał poziom zaszczepienia ogółu dorosłych Polaków (65 procent). Spędzenie wakacji w Polsce, gdzie obostrzenia sanitarne nie ograniczały podróży, było dla wielu jedyną szansą wypoczywania poza miejscem zamieszkania.

Przy czym ważnym powodem rezerwowania krajowych wyjazdów w biurach podróży, a nie bezpośrednio w obiektach, było rosnące przekonanie, że nie różnią się one ceną, a w wielu wypadkach te kupowane w biurach są nawet tańsze. Najważniejszy w takim zachowaniu był jednak bonus – turysta kupował imprezę turystyczną, a nie po prostu rezerwował pobyt. W razie niespodziewanego lockdownu, mógł więc bezpłatnie przesunąć rezerwację na inny termin bądź zmienić w niej miejsce wypoczynku, a ewentualny zwrot pieniędzy za anulowanie imprezy objęty był ustawowym, 14-dniowym terminem.

Taniej niż przed pandemią

Średnio klient Travelplanet.pl zapłacił w 2021 roku o 110 złotych mniej (4,7 procent) za zagraniczne wakacje niż w roku 2019. Podczas gdy przed pandemią kosztowały go one 2350 złotych, to w drugim roku pandemii już tylko 2240 złotych. Prawdopodobnie wpływ na spadek średniej miał duży udział w ogólnej sprzedaży bardzo taniego (bo bez transportu) kierunku, jakim była Polska.

Średnia cena i średnia rezerwacja - porównanie

Travelplanet.pl

Przy okazji agent policzył, że na sumę potrzebną na wyjazd z biurem podróży Polak pracował w 2019 roku 17 dni, a w 2021 - 14 dni.

Co ciekawe, średnia cena jednej rezerwacji w zeszłym roku (6290 złotych) była wyższa niż w okresie przed pandemią (6026 złotych) - o 4,4 procent. Jak się okazuje, to wynik nowego zjawiska – jedna rezerwacja obejmowała większą liczbę uczestników. I tak, o ile w 2019 roku było to 2,5 osoby, o tyle w 2021 już 2,8 osoby. To spora różnica.

Wartość rezerwacji - lata 2015 - 2021

Travelplanet.pl

Więcej wygody

Wakacje 2021 były najbardziej komfortowe w historii „Raportów podróżnika” - zauważają autorzy opracowania. Aż 39 procent turystów wybrało na urlop hotele pięciogwiazdkowe, a 83 procent wyżywienie według formuły all inclusive.

Jakie noclegi wybierali klienci biur podróży w 2021 roku

Travelplanet.pl

Zdaniem autorów raportu korzystanie z usług na wyższym poziomie niż wcześniej to wynik chęci zrekompensowania sobie przez klientów stresu i zmęczenia ograniczeniami wynikającymi z pandemii. Wydaje się jednak, że kluczowe było poczucie finansowego awansu - Polacy w pandemii zaoszczędzili mnóstwo pieniędzy, w bankach odłożyli 100 miliardów złotych, lokowali je też w nieruchomościach. Warto pamiętać też, że tylko w 2021 roku realnie (ponad inflację) wynagrodzenia wzrosły o 3 procent.

„Aż 39 proc. klientów biur podróży spędziło wakacje w hotelach 5* (w 2019 – niecałe 28 proc.). Można domniemywać, że turyści, którzy w ostatnich latach rezerwowali hotele 4* (około 48–50 proc., w 2021 roku to nieco ponad 41 proc.), teraz skorzystali z okazji, by za podobne pieniądze odpocząć w większym luksusie. Przypomnijmy, że wypoczynek w 2021 roku, mimo tak wyśrubowanego standardu, w przeliczeniu na jedną osobę był przeciętnie i tańszy niż wcześniej.

Drastycznie spadł za to odsetek turystów, którzy wybrali wypoczynek w standardzie 3*. Ta tendencja obserwowana jest od dekady (w 2011 hotele 3* rezerwowało grubo ponad 30 proc. klientów biur podróży), ale w porównaniu z 2019 rokiem uległa ona wyraźnemu przyspieszeniu” - czytamy w raporcie.

Jakie noclegi wybierali klienci - lata 2015-2021

Travelplanet.pl

Z drugiej strony widać większe zainteresowanie noclegami w obiektach dających poczucie odizolowania, a co za tym idzie bezpieczeństwa sanitarnego. Rezerwacje apartamentów i domów wakacyjnych (tzw. standard turystyczny) przekroczyły 5 procent.

To także efekt kupowania przez Polaków krajowych wakacji w biurach podróży.

Wzrósł również standard wyżywienia. Aż 83 procent turystów wyjeżdżających z biurami podróży wybrało formułę all inclusive (w 2019 roku było ich niecałe 80 procent). Radykalnie, bo do około 2,5 procent, spadły za to urlopy jedynie ze śniadaniami w cenie. Jak się wydaje, to w pewnej mierze również efekt spadku korzystania z wyjazdów typu city break w 2021 roku – wyjaśnia raport.

Jakie formy wyżywienia wybierali klienci w 2021 roku?

Travelplanet.pl

Jakie formy wyżywienia wybierali klienci - lata 2015-2021?

Travelplanet.pl

Po pierwsze samolot, po drugie samolot, po trzecie...

O ile niezmiennie dominuje docieranie na wakacje samolotem (ponad 95 procent), o tyle w 2021 roku znacznie chętniej wybieraliśmy się na nie własnym samochodem (ponad 4 proc. w porównaniu z niespełna 3 procentami w 2019 roku). Turystów ewidentnie nie interesowały podróże autokarami – udział takiego transportu spadł mocno poniżej 1 procenta.

To ewidentnie efekt pandemii – o ile reżimy sanitarne na lotniskach i w czasie podróży samolotem dają poczucie bezpieczeństwa i przekonania, że na pokład wejdą wyłącznie zdrowi pasażerowie, o tyle wejście do autokaru w oczach turystów wiązało się z większym ryzykiem przypadkowego zakażenia – komentują autorzy.

Travelplanet.pl zauważa też zmiany zachowań klientów w 2021 roku, jeśli chodzi o czas przeznaczony na wypoczynek. Chociaż nadal dominowały tygodniowe wakacje, chętniej turyści je wydłużali – w grupie „pozostałe”, czyli jednej trzeciej wszystkich, dominują wyjazdy między 9 a 13 dni. To ponad 18 procent wszystkich wyjazdów. Z kolei wyjazdy przekraczające 14 dni to niecałe 5 procent, a wyjazdy trwające do 6 dni - nieco ponad 11 procent.

Ile dni najczęściej trwały wyjazdy z biurem podróży w 2021 roku?

Travelplanet.pl

Ile dni najczęściej trwały wyjazdy z biurem podróży - lata 2015-2021

Travelplanet.pl

Z rodziną raźniej

W 2021 roku liczba osób przypadająca na rezerwację wyniosła 2,8, dwa lata wcześniej – 2,5. Zwraca uwagę duży wzrost rezerwacji dla więcej niż 4 osób i wyraźny spadek rezerwacji dla 3 osób (a najczęściej to rezerwacje dla dwojga rodziców z jednym dzieckiem). Można to, zwłaszcza w wypadku wyjazdów zagranicznych tłumaczyć do pewnego stopnia łagodniejszymi obostrzeniami dla dzieci towarzyszących rodzicom. Zwykle te do 6 lat nie musiały być szczepione (w niektórych krajach do 12. roku życia), ale te w wieku 12–18 lat już tak. W Polsce akcja szczepień nastolatków ruszyła dopiero w czerwcu, a grupy 5–11 lat w połowie grudnia.

Ile osób jechało razem - porównanie 2021 i 2019 roku

Travelplanet.pl

Ile osób jechało razem - lata 2015-2021

Travelplanet.pl

Wakacje pod dyktando pandemii

lwia część wyjazdów z biurami podróży przypadła – tu nie ma zaskoczenia – na cztery letnie miesiące: czerwiec (12,1 procent), lipiec (22,9 procent), sierpień (24 procent ) i wrzesień (16,3 procent ). W sumie  wyjechało w tym czasie wyjechało ponad 75 procent wszystkich klientów biur podróży.

Wyjazdy zimowe stanowiły jedynie 3,5 procent całego rocznego ruchu, co było wyjątkowo małą wartością, jeśli porównać z latami poprzednimi kiedy z wypoczynku zimą korzystało 8 procent klientów.

Zima 2021 była nieudana, ale nie z powodu słabych warunków w górach, lecz zamknięcia kurortów narciarskich w niemal wszystkie krajach alpejskich (z wyjątkiem Szwajcarii) oraz w Czechach, na Słowacji i w Polsce. W tej sytuacji klienci Travelplanet.pl podróżowali przede wszystkim tam, gdzie nie wymagano testów (Zanzibar, Dominikana, Meksyk) lub gdzie biura podróży je refundowały (Egipt, Malta).

Prawdziwa eksplozja wyjazdów na wakacje zaczęła się w czerwcu. Zwiastowały ją tłumy w kolejkach do szczepień na covid podczas długiego weekendu 7–9 maja. A gdy kilka dni później terminy szczepień, niezbyt odległe, poznali 40- i 30-latkowie, rezerwacje w biurach podróży gwałtownie ruszyły, szybko osiągając poziom rezerwacji z końca maja 2019 roku.

Pierwszy efekt – wspominają autorzy opracowania - to tzw. czerwcówka. Wiele krajów już wówczas mocno luzowało obostrzenia sanitarne związane z wjazdem, a w kilku pilotażowo sprawdzano działanie tzw. paszportów covidowych. Gdy te powszechnie zaczęły obowiązywać od lipca, a kraje żyjące z turystyki wręcz prześcigały się w liberalizowaniu obostrzeń, również dla niezaszczepionych, samoloty zapełniły się urlopowiczami. „Dość powiedzieć, że na wakacje szkolne (lipiec i sierpień) przypadło prawie 47 procent sprzedanych imprez turystycznych, czyli około 10 procent więcej, niż w tym samym okresie lat poprzednich”.

Wyjazdy według miesięcy 2021 roku

Travelplanet.pl

Wyjazdy według miesięcy - lata 2015-2021

Travelplanet.pl

Last last minute

Rozwój pandemii odegrał też pierwszoplanową rolę w tym, kiedy klienci agenta turystycznego decydowali się na wizytę w biurze podróży i zakup wyjazdu. „Biura podróży z rozrzewnieniem wspominają wcale nieodległe lata 2019 i 2018, kiedy w pierwszym kwartale turyści kupowali około 23 procent ich oferty. W pierwszym kwartale 2021 roku ten odsetek spadł bowiem do nieco ponad 9 procent”.

First minute kontra last minute w latach 2018-2021

Travelplanet.pl

First minute kontra last minute - lata 2015-2021

Travelplanet.pl

Wobec wielkiej niepewności z początku 2021 roku wcale to nie dziwi. Klienci obawiali się nagłego zamknięcia dla ruchu turystycznego danego kraju i innych nieprzewidzianych zdarzeń związanych z covidem. Wstrzymywali się więc z rezerwowaniem wakacji do ostatniej chwili.

Ich obawy miały łagodzić mocno elastyczne zasady rezerwowania wakacji, jakie wprowadzili organizatorzy wyjazdów. Obniżyli do ułamka wartości imprezy zaliczki i wprowadzili możliwość bezpłatnej zmiany terminu lub celu podróży, a w wielu wypadkach wręcz anulowania rezerwacji bez ponoszenia kosztów.

Aż 35 procent klientów biur podróży zarezerwowało wyjazd nie wcześniej niż 10 dni przed wylotem (w 2019 było to prawie 24 proc.), a rezerwację powyżej dwóch miesięcy przed rozpoczęciem wypoczynku zrobiło nieco ponad 17 procent turystów (w 2019 – ponad 41 proc.) i, jak można sądzić, w wielu wypadkach to wyloty przesunięte z niezrealizowanych wakacji 2020.

Ile dni upływało od rezerwacji do wyjazdu - lata 2015-2021

Travelplanet.pl

Raport stworzono na podstawie danych o sprzedaży Travelplanet.pl za pośrednictwem internetu, telefonicznego centrum rezerwacji i w około stu tradycyjnych punktów obsługi klienta rozmieszczonych w największych polskich miastach.

Travelplanet.pl, drugi pod względem wielkości obrotów agent turystyczny w Polsce, powrócił po rocznej przerwie do tradycji podsumowywania statystyk wyjazdowych w dorocznym „Raporcie podróżnika”. Chociaż ze względów na tajemnicę handlową agent nie ujawnia liczb bezwzględnych i operuje najczęściej udziałami procentowymi w w opisie wybranych elementów podróży, obszerne opracowanie przynosi wiele cennych informacji o rynku turystyki wyjazdowej w Polsce. Tym są one istotniejsze, że przez Travelplanet.pl, jak przez mało którą firmę, przechodzi sprzedaż dużej liczby organizatorów turystyki, w tym spółki TUI Poland, która nie ze wszystkimi wielkimi agentami współpracuje.

Pozostało 96% artykułu
Popularne Trendy
Rośnie apetyt na wakacje w Grecji. Rezerwacji więcej niż przed pandemią
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity od Citibanku można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Nowe Trendy
Rząd dofinansuje biednym Brytyjczykom wakacje. „Anglia dla wszystkich”
Nowe Trendy
Mniej turystów, tańsze loty i noclegi - Polacy o pozytywach podróżowania w pandemii
Nowe Trendy
Czy turyści lecący do Tajlandii zostaną obciążeni nową opłatą? Rząd się waha
Materiał Promocyjny
Sieć T-Mobile Polska nagrodzona przez użytkowników w prestiżowym rankingu
Nowe Trendy
Polacy boją się rezygnacji z wycieczki. W 2021 roku wykupili rekordową liczbę polis