O tym, z jakimi problemami na gruncie prawa UE przyjdzie mierzyć się branży turystycznej w przyszłym roku rozmawiał zarząd Europejskiej Organizacji Związków Biur Podróży Unii Europejskiej (ECTAA), który obradował 17 października w Łodzi. Wizyta ta została zainicjowana przez Polską Izbę Turystyki, która reprezentuje Polskę w ECTAA.
Wśród problemów, które znalazły się w przyjętym przez zarząd programie pracy na 2018 rok, znalazła się m.in. transpozycja Dyrektywy w sprawie imprez turystycznych. Nowe przepisy powinny zacząć obowiązywać od 1 lutego 2018 roku. Po zakończeniu wdrażania prawa, przyjdzie czas na ocenę tego, jak zostało to zrobione i z jakimi problemami związanymi z nowym funkcjonowaniem przepisów muszą zmierzyć się biura turystyki wyjazdowej.
Wśród innych tematów, które znajdą się w obszarze zainteresowania ECTAA w przyszłym roku, będą problemy związane z transportem lotniczym, a konkretnie – z zabezpieczeniem praw pasażerów i agentów turystycznych sprzedających bilety lotnicze. Zdaniem członków ECTAA rynek ten nadal wymaga uregulowania, jeśli chodzi o finansowe zabezpieczenie przed upadłością przewoźników.
Członkowie organizacji przypomnieli, że upadłość linii lotniczych może być też problemem dla agentów turystycznych zrzeszonych w IATA. Przykładowo, niektórzy pośrednicy nadal nie odzyskali swoich pieniędzy po bankructwie linii Malev. Europejscy agenci, wśród których znajduje się sześć firm zrzeszonych w PIT, złożyli za pośrednictwem ECTAA pozew przed sądem holenderskim, w celu wyegzekwowania swoich należności od IATA. Zgodnie z przewidywaniami, rozstrzygnięcie tej sprawy nastąpić ma w 2018 roku.
Tematem, który również monitoruje ECTAA, są nieuczciwe praktyki rynkowe, w tym te podlegające prawu antymonopolowemu. Jak wynika z ostatniego raportu ekspertów awiacji GRA, sporządzonego przy wsparciu ECTAA, trend konsolidacji przewoźników lotniczych i tworzenia w ten sposób dużych międzynarodowych koncernów obsługujących znaczną część rynku, nie działa na korzyść klientów. Ogranicza to bowiem dostęp do oferty w konkurencyjnej cenie. Również sami przewoźnicy dążą też do monopolizowania kanałów sprzedaży, nakładając dodatkowe opłaty za transakcje dokonywane przez niezależnych dystrybutorów posługujących się Globalnymi Systemami Rezerwacji (GDS). ECTAA zgłosiła więc jedną z tego typu praktyk do Komisji Europejskiej i zamierza w 2018 roku monitorować postępowanie w tej sprawie.