Ministerstwo: W 2018 roku trzy ustawy i marki polskie

Przygotowanie nowej ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej i rozpoczęcie prac nad ustawami o usługach hotelarskich, pilotach i przewodnikach oraz o szlakach turystycznych – to zadanie, jakie na ten rok stawia sobie Ministerstwo Sportu i Turystyki

Publikacja: 14.01.2018 20:07

Wiceminister Dariusz Rogowski przedstawił na konferencji przedstawicielom branży turystycznej i dzie

Wiceminister Dariusz Rogowski przedstawił na konferencji przedstawicielom branży turystycznej i dziennikarzom plany swojego resortu odnośnie turystyki na 2018 rok

Foto: Filip Frydrykiewicz

W minionym roku udało się Ministerstwu Sportu i Turystyki doprowadzić do zakończenia procesu legislacyjnego ustawy o imprezach turystycznych. Wejdzie ona w życie 1 lipca tego roku. Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, bo taka jest pełna jej nazwa, będzie regulować zasady rządzące organizowaniem wyjazdów krajowych i zagranicznych przez biura podróży, a także przez przedsiębiorców turystycznych niebędących dotąd touroperatorami, jeśli podejmą się sprzedawania łączonych usług.

W minionym roku w departamencie turystyki MSiT rozpoczęły się też prace nad zapowiadaną już wcześniej nową ustawą o Polskiej Organizacji Turystycznej, która ma zastąpić obecną z roku 1999. Są one na wstępnym etapie, ale w tym roku ustawa powinna trafić do parlamentu.

Na razie mało wiadomo, co będzie zawierała. Z wcześniejszych enuncjacji przedstawicieli MSiT wynika, że chodzi między innymi o ściślejsze związanie POT z ministerstwem. A także o uregulowanie relacji POT-u z regionalnymi i lokalnymi organizacjami turystycznymi.

Po touroperatorach czas na hotelarzy

Jak zapowiedział 19 grudnia podczas konferencji podsumowującej rok 2017 wiceminister sportu i turystyki Dariusz Rogowski, ministerstwo zamierza także rozpocząć tzw. prekonsultacje ze środowiskami hotelarzy, pilotów i przewodników turystycznych w sprawie osobnej ustawy regulującej prawnie hotelowy i pilocko-przewodnicki segmenty turystycznego rynku.

Na razie jeszcze wszystkie trzy segmenty: touroperatorski, hotelowy i pilocko-przewodnicki obejmuje ustawa o usługach turystycznych, jednak wraz z wejściem w życie przepisów ustawy o imprezach o turystycznych, czyli 1 lipca, część rynku zostanie z niej wyjęta. Nadal będzie obowiązywała już tylko hotele, pilotów i przewodników. Resort uważa, że to dobra okazja, żeby stworzyć dla nich nowe prawo. Roboczo nazwał je „ustawą o usługach hotelarskich oraz o usługach pilotów i przewodników turystycznych”.

Pozostanie jeszcze jedna dziedzina do uregulowania – szlaki turystyczne. W tym roku minister Rogowski zamierza powołać więc zespół do opracowania praw dotyczących szlaków. Zapowiedział, że do współpracy zaprosi przedstawicieli Polskiej Organizacji Turystycznej, Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, Głównego Urzędu Statystycznego, Polskiej Federacji Pilotażu i Przewodnictwa, uczelni wyższych i departamentu transportu drogowego w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Wreszcie ruszą marki turystyczne

Co jeszcze planuje resort na rozpoczęty właśnie rok? Nadanie realnego wymiaru koncepcji, o której w ministerstwie mówi się niemal od dwóch lat – polskich marek turystycznych (z narracji ministerstwa znika pompatyczna nazwa, jaką nadał jej jeszcze poprzednik Rogowskiego, Dawid Lasek, domu polskich turystycznych marek terytorialnych).

Pomysł na uporządkowanie i ujednolicenie postępowania wobec marek turystycznych wpisany został do Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętego przez rząd w lutym 2017 roku (tzw. plan Morawieckiego). Jak wyjaśniał Dariusz Rogowski, projekt Polskie Marki Turystyczne ma przyczynić się do zidentyfikowania potencjału polskich marek turystycznych, sklasyfikowania ich a później promowania przez certyfikowanie przez POT. Główny cel to wykorzystywania marek do budowania wizerunku polskiej turystyki za granicą.

Ten wątek rozwinął w swojej prezentacji prezes POT Robert Andrzejczyk. Jak wyjaśnił, opracowane są już wstępne zasady tworzenia i wprowadzania marki Polska, którą mają charakteryzować przymiotniki „przyjazna” i „otwarta”. A pozytywne skojarzenia z nią mają zapewnić uśmiechnięci i naturalnie przyjaźni ludzie. Stałym elementem prezentowania marki Polska będą biało-czerwone barwy.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10