Niezaprzeczalnym sukcesem TUgether jest to, że po raz pierwszy tyle branż i związanych z nimi organizacji – na co dzień konkurencyjnych, dalekich od siebie – weszło w rzeczowy dialog, po to by wspólnie walczyć o siebie i rynek. Jesteśmy dumni z tego, że tak spontaniczna inicjatywa jak TUgether stała się katalizatorem tylu pozytywnych zmian, w tym trudnym okresie. Po raz pierwszy przemysł spotkań, jako gałąź gospodarki generująca kilkanaście % PKB był wspólnie reprezentowany jednym głosem.
Ale, to przecież nie wszystko! Nasza maszyna ciężko pracowała także wewnątrz. Regularnie spotykaliśmy się wirtualnie całym zespołem, aby przeanalizować sytuację, omówić zadania, priorytety i podzielić role. Zadbaliśmy o dobrą komunikację – powołaliśmy do życia tubę informacyjną, czyli fanpage TUgether, za pomocą, którego nasz zespół komunikacyjny, niemal bez ustanku przekazywał na bieżąco i na gorąco, to co było najistotniejsze, nie tylko z naszego rynku, ale także informował o działaniach międzynarodowych.
Tutaj ogromne brawa dla zespołu międzynarodowego, który dbał o to abyśmy mieli pełną wiedzę i analizę tego co dzieje się na rynkach europejskich, jak wygląda pomoc rządowa w innych krajach. Zbudowaliśmy europejski sztab kryzysowy w branży eventowej, składający się z 9 krajów oraz rozpoczęliśmy współpracę z BEIC i LiveComAlliance. Nawiązaliśmy relację z Kryzysowym Sztabem przy Parlamencie Europejskim. Przygotowaliśmy listy do europarlamentarzystów, prowadziliśmy ankiety dotyczące rynkowych strat w przemyśle spotkań na rynku europejskim i w końcu, tworzyliśmy materiały dla Was, abyście otrzymali rzetelną wiedzę, o tym co dzieje się na naszym kontynencie w związku z wirusem SARS-CoV-2.
Z powodu wielu pytań, które od Was otrzymywaliśmy, zorganizowaliśmy cykliczny format „live” pt. „Poranna kawa z TUgether”, czyli spotkania z ekspertami, w trakcie których Wy zadajecie pytania, a my odpowiadamy.
Sztab TUgether, to machina odpowiadająca za komunikację, analizę oraz działania organizacyjne dla Sztabu Kryzysowego. TUgether to właśnie my:
1. Bartosz Bieszyński – Koordynator
2. Paweł Tyszkiewicz – SAR
3. Anna Zimecka – SAR
4. Katarzyna Kawa – SAR
5. Maria Zaremba – SAR
6. Małgorzata Mioduszewska – SAR
7. Mariusz Nowak – KAE/SAR
8. Michał Atlas – KAE/SAR
9. Dominik Górka – KAE/SAR
10. Dorota Wojtczak – KAE/SAR
11. Dagmara Chmielewska – SBE
12. Marta Chmielewska – SBE
13. Renata Razmuk – SBE
14. Olga Krzemińska-Zasadzka – SOIT
15. Daria Rzadkiewicz – SOIT
16. Łukasz Adamowicz – SOIT
17. Krzysztof Paradowski – SKKP
18. Beata Kozyra – PIPT
19. Grażyna Grot-Duziak – SITE Poland / IATA
20. Cezary Wilemajtys – SITE Poland
21. Katarzyna Gadomska – ŁOT
22. Monika Dymacz-Kaczmarczyk – MPI
Przez ten miesiąc sztab wykonał ogrom pracy. Liczby mówią same za siebie. Jesteśmy z siebie dumni!
Sytuacja z Ministerstwem
Otrzymujemy pytania dotyczące naszych rozmów i relacji z Ministerstwem oraz reakcji Ministerstwa na wystąpienia medialne i komunikację sztabu TUgether w ramach branży. Z Ministerstwem prowadziliśmy bardzo rzeczowe rozmowy i odbywały się one w atmosferze zrozumienia sytuacji z obu stron. Podczas wideokonferencji z przedstawicielami MR w dniu 19 marca zostało nam bardzo wyraźnie przekazane, że szczebel MR poza kwestią zwrotów / voucherów w zakresie rozwiązań systemowych (ZUS, dopłaty do miejsc pracy itd.) nie jest umocowany do podejmowania kluczowych decyzji i że głównym ośrodkiem w tym zakresie jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. W tym miejscu, pragniemy zdementować informacje o rzekomym konflikcie pomiędzy sztabem a Ministerstwem. Uznaliśmy, że każda ze stron ma prawo do zachowania odrębnego zdania i podejmowania własnych działań.
W konsekwencji tego podjęliśmy decyzję o szerokich działaniach medialnych mających na celu zwrócenie uwagi, szczególnie Pana Premiera, na wyzwania trapiące naszą branżę, głównie dot. kredytów obrotowych, abolicji ZUS i dopłat do wynagrodzeń. Oczywiście, w związku z tym, że punktowały one rozwiązania przyjęte w tzw. “tarczy antykryzysowej”, nie spotkały się one z sympatią ze strony rządzących. Presja ze strony branży spotkań na pewno miała wpływ na umieszczenie naszych postulatów w projekcie ustawy. Zresztą byłoby to dziwne, gdyby na podstawie wystąpień medialnych, zarówno strony rządowej jak i sztabowej, ktoś pod wpływem emocji podejmował, merytoryczne i strategiczne dla poszczególnych sektorów, decyzje. Dla obu stron komunikacja w mediach to przede wszystkim narzędzie do przekazywania swojego kluczowego przekazu szerszemu gronu interesariuszy i budowanie świadomości dla swoich kluczowych propozycji.
Co dalej?
Sztab kryzysowy przy Ministerstwie Rozwoju w sensie formalnym, jako zespół działający przy MR zakończył swoją działalność w zeszłym tygodniu. W związku z przyjęciem ustawy MR podjęło decyzję o bardziej szczegółowych rozmowach sektorowych, co przyjmujemy z pełnym zrozumieniem i pochwalamy taką drogę bezpośredniej komunikacji z naszym rynkiem.
Nie mniej jednak, podjęliśmy w dniu wczorajszym decyzję, że nasza grupa “Sztab kryzysowy” dalej będzie funkcjonować tak, aby cały czas wymieniać się wiedzą oraz przekazywać kluczowe postulaty / propozycje do Ministerstwa Rozwoju. Oczywiście będziemy brali też aktywny udział w konsultacjach sektorowych oraz także stworzymy zespoły robocze odpowiadające danym zagadnieniom. Dla nas wszystkich w grupie, poza rozszerzeniem w trybie pilnym rozwiązań ogólnosystemowych (abolicja ZUS, dopłaty do wynagrodzeń itd.), kluczowe jest jak najszybsze podjęcie przez rząd prac dotyczących wsparcia dla przemysłu spotkań, szczególnie mocno dotkniętego przez COVID 19 oraz strategii ponownego uruchomienia sektorów naszych branż, o co będziemy bardzo intensywnie wspólnie z naszymi partnerami zabiegać. Ponowny jak najszybszy restart naszych działalności jest dla nas, w tym momencie priorytetowy, inaczej nie będziemy w stanie, w perspektywie długoterminowej utrzymać miejsc pracy, a to jest dla nas najważniejszym wyzwaniem.
Dziś, jesteśmy jeszcze więksi i mamy silny głos. Oto pełny skład formalnego Sztabu Kryzysowego:
1. Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR – Paweł Tyszkiewicz
2. Klub Agencji Eventowych SAR – Mariusz Nowak, Michał Atlas
3. IAA Polska – Jerzy Minorczyk
4. Stowarzyszenie Branży Eventowej – Marta Chmielewska, Renata Razmuk
5. Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel – Olga Krzemińska Zasadzka, Łukasz Adamowicz
6. Meeting Professionals International Poland Chapter – Monika Dymacz-Kaczmarczyk
7. SITE Polska – Society for Incentive Travel Excellence – Chapter Poland – Grażyna Grot-Duziak
8. Polska Izba Przemysłu Targowego – Przemysław Trawa, Beata Kozyra
9. Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce – Katarzyna Cioch
10. Polska Izba Turystyki – Paweł Niewiadomski, Andrzej Kindler, Dariusz Wojtal
11. Polski Związek Organizatorów Turystyki – Sławomir Szulc, Piotr Henicz
12. Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych – Marcin Wujec, Marcin Chyliński
13. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego – Ireneusz Węgłowski, Marcin Mączyński
14. Zrzeszenie Agentów IATA w Polsce – JJ Singh
15. Warszawska Organizacja Turystyczna – Barbara Tutak, Mateusz Czerwiński
16. Łódzka Organizacja Turystyczna – Tomasz Koralewski
17. Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych – Rafał Jańczuk
18. Stowarzyszenie Organizatorów Imprez Artystycznych i Rozrywkowych – Mikołaj Ziółkowski
19. Polska Izba Turystyki Młodzieżowej – Krzysztof Męziński
20. Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze – Jerzy Kapłon
21. Izba Turystyki RP – Marek Ciechanowski
22. Polska Izba Hotelarstwa – Marek Łuczyński
23. Krakowska Izba Turystyki – Piotr Laskowski
24. Konsorcjum Polskich Biur Podróży – Artur Matiaszczyk
25. Polskie Stowarzyszenie Pilotów Wycieczek Zagranicznych- Piotr Zubrzycki
26. Turystyka incoming – Andrzej Hulewicz
27. Harmony Polish Hotels – Elżbieta Lando
28. Polska Izba Techniki Estradowej – Grzegorz Łapczyński
29. Polskie Stowarzyszenie Rozwoju Infrastruktury Sportu i Rekreacji – Marcin Herra
30. Polska Izba Artykułów Promocyjnych – Edyta Lisowska
31. Funclub, inicjator akcji „Przełóż nie odwołuj” – Piotr Sućko