Właściciele hoteli i pensjonatów: Turyści nie zapełnili w ferie naszych obiektów

Ponad połowa właścicieli obiektów noclegowych nie jest zadowolona z ruchu turystycznego. Jeszcze więcej uważa, że słaba frekwencja gości nie jest chwilowa. Dlatego co piąty bierze pod uwagę rezygnację z działalności – wynika z ankiety przeprowadzonej wśród gospodarzy obiektów noclegowych.

Publikacja: 27.02.2023 17:04

Właściciele hoteli i pensjonatów: Turyści nie zapełnili w ferie naszych obiektów

Foto: Materiały prasowe Noclegi.pl i Nocowanie.pl.

Tegoroczne ferie przyniosły rodzimej branży turystycznej spore rozczarowanie mimo pewnego wzrostu (9,9 procent) rezerwacji w ostatniej turze ferii, kiedy na zimowy wypoczynek wyjechali turyści z województwa mazowieckiego. Liczba wykupionych noclegów w sezonie była bowiem zdecydowanie mniejsza niż rok wcześniej. Chociaż ceny wzrosły, turyści wydali na zakwaterowanie niewiele więcej (5 procent), niż w zeszłym roku - średnio 995 złotych. Po prostu przyjeżdżali na krócej i szukali najtańszych ofert – czytamy w informacji serwisów Nocowanie.pl i Noclegi.pl.

Najmniej powodów do niezadowolenia mają gospodarze z Zakopanego, gdzie odnotowano najwięcej rezerwacji, a turyści zostawili tam średnio 1249 złotych, a także posiadacze obiektów w Białce Tatrzańskiej – tam średnia wartość rezerwacji wyniosła 2438 złotych, czyli więcej niż dwukrotność średniej (995 złotych) dla całego kraju. 

Serwisy Nocowanie.pl i Noclegi.pl rozesłały ankietę do współpracujących z nimi gospodarzy. Na pytania odpowiedziało 304 właścicieli obiektów z całego kraju. 54,2 procent z nich przyznało, że nie jest zadowolonych z ruchu w swoich obiektach - w tym 31,2 procent jest "zdecydowanie niezadowolonych", a 23 procent "raczej niezadowolonych”. Zaledwie 13 procent respondentów odpowiedziało, że obłożenie było dla nich satysfakcjonujące.

Czytaj więcej

IGHP: Rozczarowujący początek roku dla hotelarzy. Ferie nie poprawiły wyników

57 procent pytanych uważa, że słabe obłożenie nie jest sytuacją przejściową. Dlatego znaczący odsetek gospodarzy (59 procent) planuje zmiany w swojej ofercie, w postaci rozszerzenia działalności o dodatkowe usługi, jak sauna, wypożyczanie rowerów, nowe atrakcje i udogodnienia dla rodzin. Niektórzy właściciele obiektów myślą też o dostosowaniu się do potrzeb osób łączących pracę zdalną z wypoczynkiem (workation) i do klientów biznesowych.

Zdaniem części ankietowanych sposobem na poprawę ich sytuacji może być podniesienie cen. - Ale nie chcemy straszyć podwyżkami, bo z analizy naszych danych wynika, że rynek się studzi. Średnia cena w lutym była o 10 procent wyższa niż w zeszłym roku, chociaż jeszcze w styczniu różnica wynosiła 26 procent na plus. Nadal jednak – co widzimy po ofertach z innych rynków, na których jesteśmy obecni jako Szallas.hu (Rumunia, Węgry, Chorwacja, Słowacja) – nocleg w polskim hotelu jest najdroższy w Europie Środkowo-Wschodniej – mówi cytowany w komunikacie wiceprezes spółek Nocowanie.pl i Noclegi Tomasz Zaniewski.

Są jednak tacy, którzy czują się przytłoczeni wysokimi kosztami utrzymania działalności. Do rozważania rezygnacji z działalności w hotelarstwie przyznało się 21 procent ankietowanych.

Tegoroczne ferie przyniosły rodzimej branży turystycznej spore rozczarowanie mimo pewnego wzrostu (9,9 procent) rezerwacji w ostatniej turze ferii, kiedy na zimowy wypoczynek wyjechali turyści z województwa mazowieckiego. Liczba wykupionych noclegów w sezonie była bowiem zdecydowanie mniejsza niż rok wcześniej. Chociaż ceny wzrosły, turyści wydali na zakwaterowanie niewiele więcej (5 procent), niż w zeszłym roku - średnio 995 złotych. Po prostu przyjeżdżali na krócej i szukali najtańszych ofert – czytamy w informacji serwisów Nocowanie.pl i Noclegi.pl.

Pozostało 81% artykułu
Hotele
Pomorze Zachodnie: Nie zamykamy się na zimę. Jesteśmy już kierunkiem całorocznym
Hotele
Apele odniosły skutek - masowe odwoływanie pobytów na południu Polski ustało
Hotele
Hotelarze w dobrych nastrojach. Rezerwacji po wakacjach więcej niż rok temu
Hotele
Barcelona likwiduje mieszkania wakacyjne. Woli hotele
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Hotele
Polscy hotelarze: Mamy siedem problemów do rozwiązania