Tegoroczne ferie przyniosły rodzimej branży turystycznej spore rozczarowanie mimo pewnego wzrostu (9,9 procent) rezerwacji w ostatniej turze ferii, kiedy na zimowy wypoczynek wyjechali turyści z województwa mazowieckiego. Liczba wykupionych noclegów w sezonie była bowiem zdecydowanie mniejsza niż rok wcześniej. Chociaż ceny wzrosły, turyści wydali na zakwaterowanie niewiele więcej (5 procent), niż w zeszłym roku - średnio 995 złotych. Po prostu przyjeżdżali na krócej i szukali najtańszych ofert – czytamy w informacji serwisów Nocowanie.pl i Noclegi.pl.
Najmniej powodów do niezadowolenia mają gospodarze z Zakopanego, gdzie odnotowano najwięcej rezerwacji, a turyści zostawili tam średnio 1249 złotych, a także posiadacze obiektów w Białce Tatrzańskiej – tam średnia wartość rezerwacji wyniosła 2438 złotych, czyli więcej niż dwukrotność średniej (995 złotych) dla całego kraju.
Serwisy Nocowanie.pl i Noclegi.pl rozesłały ankietę do współpracujących z nimi gospodarzy. Na pytania odpowiedziało 304 właścicieli obiektów z całego kraju. 54,2 procent z nich przyznało, że nie jest zadowolonych z ruchu w swoich obiektach - w tym 31,2 procent jest "zdecydowanie niezadowolonych", a 23 procent "raczej niezadowolonych”. Zaledwie 13 procent respondentów odpowiedziało, że obłożenie było dla nich satysfakcjonujące.
Czytaj więcej
Pomimo ferii hotele wypoczynkowe i położone poza miastami odnotowały w styczniu gorsze wskaźniki operacyjne niż hotele biznesowe i miejskie - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. Satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 procent uzyskał tylko co trzeci hotel biorący udział w badaniu.
57 procent pytanych uważa, że słabe obłożenie nie jest sytuacją przejściową. Dlatego znaczący odsetek gospodarzy (59 procent) planuje zmiany w swojej ofercie, w postaci rozszerzenia działalności o dodatkowe usługi, jak sauna, wypożyczanie rowerów, nowe atrakcje i udogodnienia dla rodzin. Niektórzy właściciele obiektów myślą też o dostosowaniu się do potrzeb osób łączących pracę zdalną z wypoczynkiem (workation) i do klientów biznesowych.