Przedsiębiorcy: Bon turystyczny był doskonały. Warto rozmawiać o dalszym ciągu

– Nie ma najmniejszych przesłanek, by bon turystyczny oceniać negatywnie. To prosty i skuteczny instrument socjalny, który zasilał gospodarkę punktowo – mówi prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk.

Publikacja: 02.04.2023 18:33

Rodzice i opiekunowie, jadący z dziećmi na wakacje, mogli opłacić pobyt dziecka bonem turystycznym

Rodzice i opiekunowie, jadący z dziećmi na wakacje, mogli opłacić pobyt dziecka bonem turystycznym

Foto: Filip Frydrykiewicz

Program Polski Bon Turystyczny, uruchomiony ustawą 1 sierpnia 2020 roku, właśnie skończył żywot. Od północy 31 marca nikt już nie może aktywować nowych bonów, jeśli tego nie zrobił wcześniej, ani nie może nimi zapłacić , jeśli pobrał je wcześniej. W sumie w czasie trwania programu ponad 4 miliony rodziców i opiekunów dzieci zapłaciło bonami za ich noclegi i inne usługi turystyczne ponad 3 miliardy złotych.

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie wydali komunikat, w którym oceniają program bonów bardzo pozytywnie. - Nie ma najmniejszych przesłanek, by bon turystyczny oceniać negatywnie. To prosty, a jednocześnie skuteczny gospodarczo instrument socjalny, który zasilał gospodarkę punktowo – mówi szefowa Izby Hanna Mojsiuk, cytowana w komunikacie. – Mamy sektor, który potrzebuje wsparcia i rodziny, które są zachęcane do wydawania pieniędzy na rzecz sektora turystycznego, mając jednak przynajmniej częściową rekompensatę. Bon bardzo pomógł turystyce odbudować się po pandemii. Północna Izba Gospodarcza rekomenduje dyskusję o możliwej kontynuacji Bonu Turystycznego – dodaje Mojsiuk.

Jak przypomina Izba, bon turystyczny to rządowy projekt zaproponowany w czasie pandemii covidu (precyzyjnie rzecz ujmując, projekt ustawy o Polskim Bonie Turystycznym wniósł do Sejmu prezydent Andrzej Duda, trwała wtedy właśnie kampania wyborcza w wyborach prezydenckich). Jego celem było wsparcie rodzin i jednocześnie branży turystycznej, która była szczególnie mocno dotknięta konsekwencjami lockdownów.

Turystyka w 2020 i 2021 roku przeżywała najczarniejsze momenty. Podróżowanie było ograniczone lub wręcz niemożliwe - hotele, restauracje, agencje turystyczne, biura podróży i miejsca zajmujące się rozrywką miały ogromne problemy.

- Zadłużenie sektora turystycznego i liczba windykacji była wówczas rekordowa. Pandemia i jej konsekwencje doprowadziły do upadku ogromną liczbe przedsiębiorstw z sektora turystycznego. Najmocniej lockdown odczuwały firmy działające sezonowo. Wiele hoteli, ale i np. parków rozrywki, sal zabaw czy obiektów sportowych do dzisiaj spłaca długi zaciągnięte w czasie pandemii. Upadały lodowiska, tory gokartowe, bawialnie. Mocno ten czas odczuła gastronomia, która do dzisiaj nie może podnieść się z kryzysu – mówi cytowana w komunikacie windykatorka Małgorzata Marczulewska, ekspertka Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Bon turystyczny był dla turystyki zastrzykiem gotówki. Należy go docenić, ale na pewno nie zaryzykowałabym tezy, że był to ratunek dla turystyki. Wsparcie owszem, ale nie ratunek – dodaje.

Czytaj więcej

Przez żołądek do serc turystów - więcej Polski w przewodniku Michelina

- To program doskonały w swojej prostocie. Socjalny, ale jednocześnie napędzający ruch turystyczny, czyli wspierający gospodarkę. Bon turystyczny trafiał do przedsiębiorców, napędzał ruch w kurortach nadmorskich, hotelach, parkach rozrywki i obiektach sportowych. To pieniądze, które były odbudowującej się turystyce bardzo potrzebne. Oceniamy bon turystyczny bardzo pozytywnie i na pewno przy rozważaniu propozycji programów społecznych powinien być on stawiany za wzór – przekonuje Mojsiuk.

- Z punktu widzenia Pomorza Zachodniego to projekt dobry, bo jako region o silnie rozbudowanej infrastrukturze turystycznej byliśmy jego beneficjentem – dodaje.

Wtórują jej członkowie Izby. - Myślę, że bon miał dobry wpływ na całą branżę turystyczną i należałoby rozważyć możliwość kontynuowania tego projektu. Oczywiście jego formuła powinna zostać przedyskutowana, ale na pewno przydał się i oceniamy go pozytywnie – mówi dyrektor hotelu Blue Marine w Mielnie Joanna Szewczak.

- To było cenne wsparcie na czas pandemii. W ostatnim czasie już boomu nie było i to były płatności incydentalne. Szkoda, że nie został on w całości wykorzystany. Są produkty i towary pierwszej potrzeby w społeczeństwie i na pewno wiele wyjazdów wakacyjnych czy wycieczek bez tego wsparcia nie odbyłoby się – chwali ekspert Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, dyrektor hotelu Hamilton w Świnoujściu Roman Kucierski.

Program Polski Bon Turystyczny, uruchomiony ustawą 1 sierpnia 2020 roku, właśnie skończył żywot. Od północy 31 marca nikt już nie może aktywować nowych bonów, jeśli tego nie zrobił wcześniej, ani nie może nimi zapłacić , jeśli pobrał je wcześniej. W sumie w czasie trwania programu ponad 4 miliony rodziców i opiekunów dzieci zapłaciło bonami za ich noclegi i inne usługi turystyczne ponad 3 miliardy złotych.

Pozostało 89% artykułu
Popularne Trendy
Dokąd, jak, z kim? Wiosenne podróże europejskich milenialsów
Popularne Trendy
Naukowcy, lekarze i działacze społeczni nowymi Ambasadorami Kongresów Polskich
Popularne Trendy
Majorka: Krnąbrnych turystów trzeba wychowywać, a nie karać zakazami
Popularne Trendy
Niemiecka branża turystyczna: Strajki uderzają w reputację Niemiec i nasz biznes
Popularne Trendy
Minister sportu i turystyki podsumował 100 dni pracy. Co zrobił dla turystyki?