Przedsiębiorcy: Bon turystyczny był doskonały. Warto rozmawiać o dalszym ciągu

– Nie ma najmniejszych przesłanek, by bon turystyczny oceniać negatywnie. To prosty i skuteczny instrument socjalny, który zasilał gospodarkę punktowo – mówi prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk.

Publikacja: 02.04.2023 18:33

Rodzice i opiekunowie, jadący z dziećmi na wakacje, mogli opłacić pobyt dziecka bonem turystycznym

Rodzice i opiekunowie, jadący z dziećmi na wakacje, mogli opłacić pobyt dziecka bonem turystycznym

Foto: Filip Frydrykiewicz

Program Polski Bon Turystyczny, uruchomiony ustawą 1 sierpnia 2020 roku, właśnie skończył żywot. Od północy 31 marca nikt już nie może aktywować nowych bonów, jeśli tego nie zrobił wcześniej, ani nie może nimi zapłacić , jeśli pobrał je wcześniej. W sumie w czasie trwania programu ponad 4 miliony rodziców i opiekunów dzieci zapłaciło bonami za ich noclegi i inne usługi turystyczne ponad 3 miliardy złotych.

Przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie wydali komunikat, w którym oceniają program bonów bardzo pozytywnie. - Nie ma najmniejszych przesłanek, by bon turystyczny oceniać negatywnie. To prosty, a jednocześnie skuteczny gospodarczo instrument socjalny, który zasilał gospodarkę punktowo – mówi szefowa Izby Hanna Mojsiuk, cytowana w komunikacie. – Mamy sektor, który potrzebuje wsparcia i rodziny, które są zachęcane do wydawania pieniędzy na rzecz sektora turystycznego, mając jednak przynajmniej częściową rekompensatę. Bon bardzo pomógł turystyce odbudować się po pandemii. Północna Izba Gospodarcza rekomenduje dyskusję o możliwej kontynuacji Bonu Turystycznego – dodaje Mojsiuk.

Jak przypomina Izba, bon turystyczny to rządowy projekt zaproponowany w czasie pandemii covidu (precyzyjnie rzecz ujmując, projekt ustawy o Polskim Bonie Turystycznym wniósł do Sejmu prezydent Andrzej Duda, trwała wtedy właśnie kampania wyborcza w wyborach prezydenckich). Jego celem było wsparcie rodzin i jednocześnie branży turystycznej, która była szczególnie mocno dotknięta konsekwencjami lockdownów.

Turystyka w 2020 i 2021 roku przeżywała najczarniejsze momenty. Podróżowanie było ograniczone lub wręcz niemożliwe - hotele, restauracje, agencje turystyczne, biura podróży i miejsca zajmujące się rozrywką miały ogromne problemy.

- Zadłużenie sektora turystycznego i liczba windykacji była wówczas rekordowa. Pandemia i jej konsekwencje doprowadziły do upadku ogromną liczbe przedsiębiorstw z sektora turystycznego. Najmocniej lockdown odczuwały firmy działające sezonowo. Wiele hoteli, ale i np. parków rozrywki, sal zabaw czy obiektów sportowych do dzisiaj spłaca długi zaciągnięte w czasie pandemii. Upadały lodowiska, tory gokartowe, bawialnie. Mocno ten czas odczuła gastronomia, która do dzisiaj nie może podnieść się z kryzysu – mówi cytowana w komunikacie windykatorka Małgorzata Marczulewska, ekspertka Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie. – Bon turystyczny był dla turystyki zastrzykiem gotówki. Należy go docenić, ale na pewno nie zaryzykowałabym tezy, że był to ratunek dla turystyki. Wsparcie owszem, ale nie ratunek – dodaje.

Czytaj więcej

Przez żołądek do serc turystów - więcej Polski w przewodniku Michelina

- To program doskonały w swojej prostocie. Socjalny, ale jednocześnie napędzający ruch turystyczny, czyli wspierający gospodarkę. Bon turystyczny trafiał do przedsiębiorców, napędzał ruch w kurortach nadmorskich, hotelach, parkach rozrywki i obiektach sportowych. To pieniądze, które były odbudowującej się turystyce bardzo potrzebne. Oceniamy bon turystyczny bardzo pozytywnie i na pewno przy rozważaniu propozycji programów społecznych powinien być on stawiany za wzór – przekonuje Mojsiuk.

- Z punktu widzenia Pomorza Zachodniego to projekt dobry, bo jako region o silnie rozbudowanej infrastrukturze turystycznej byliśmy jego beneficjentem – dodaje.

Wtórują jej członkowie Izby. - Myślę, że bon miał dobry wpływ na całą branżę turystyczną i należałoby rozważyć możliwość kontynuowania tego projektu. Oczywiście jego formuła powinna zostać przedyskutowana, ale na pewno przydał się i oceniamy go pozytywnie – mówi dyrektor hotelu Blue Marine w Mielnie Joanna Szewczak.

- To było cenne wsparcie na czas pandemii. W ostatnim czasie już boomu nie było i to były płatności incydentalne. Szkoda, że nie został on w całości wykorzystany. Są produkty i towary pierwszej potrzeby w społeczeństwie i na pewno wiele wyjazdów wakacyjnych czy wycieczek bez tego wsparcia nie odbyłoby się – chwali ekspert Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie, dyrektor hotelu Hamilton w Świnoujściu Roman Kucierski.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Jak wygląda nowoczesny leasing
Popularne Trendy
Hiszpańskie wybrzeża zarabiają na turystyce najwięcej, ale potrzebują strategii
Popularne Trendy
Coraz więcej fałszywych recenzji hoteli w sieci. Popularna platforma wytropiła 2,7 miliona
Popularne Trendy
Vlogerzy znów zmierzą się w mistrzostwach. Pokażą najciekawsze zakątki Polski
Materiał Partnera
Kroki praktycznego wdrożenia i operowania projektem OZE w wymiarze lokalnym
Popularne Trendy
Komisja Europejska: Google faworyzuje swoje usługi, nie daje szansy konkurencji
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście