Tajlandia, Hiszpania, Włochy - to kierunki szczególnie ulubione przez jedną grupę turystów

Samotni podróżnicy nie są wbrew pozorom odludkami, przeciwnie - szukają kontaktów z innymi, są otwarci na nowe doświadczenia i ciekawi innych kultur, a w podróż wyruszają sami, bo cenią sobie wolność i niezależność - wynika z raportu przygotowanego przez platformę rezerwacyjną Hostelworld.

Publikacja: 14.10.2024 02:25

Tajlandia, Hiszpania, Włochy - to kierunki szczególnie ulubione przez jedną grupę turystów

Foto: AFP, Alexander Nemenov

Platforma do rezerwowania noclegów Hostelworld przebadała grupę swoich klientów, którzy podróżują w pojedynkę. Zapytała ich w ankiecie, dokąd najchętniej udają się w podróż i dlaczego bez towarzystwa?

Z raportu „State of Solo Travel Report 2024”, który stworzyła na podstawie badań, wysnuwa wniosek, że podróżowanie solo jest bardziej popularne niż kiedykolwiek.

W ten sposób zazwyczaj podróżują ludzie młodzi - 68 procent ankietowanych ma mniej niż 31 lat, z czego 37,7 procent jest w przedziale wiekowym 18-24 lata, a 29,4 procent - 25-30 lat. Nieco częściej na samotną podroż decydują się kobiety (60 procent).

Większość podróżujących solo pracuje na pełen etat (38 procent), ale swoją reprezentację mają też studenci (20 procent) i niepracujący (15 procent).

Wielu korzysta z okazji do odbycia podroży po zakończeniu jakiegoś etapu edukacji lub przy zmianie pracy (przed podjęciem kolejnej).

Dokąd podróżują samotni turyści?

Ulubionym celem samotnych podróży jest „idealna dla backpackerów z ograniczonym budżetem” Tajlandia, którą wybiera 7,4 procent ankietowanych. Do pierwszej dziesiątki weszły też Hiszpania (6,5 procent), Włochy (5,4 procent), Australia (5,4 procent), Wietnam (4,8 procent), Indonezja (4,2 procent), Stany Zjednoczone (3,4 procent), Meksyk (3,3 procent), Niemcy i Portugalia (po 3,3 procent). Raport nie podaje miejsca Polski w tym rankingu.

Na wybór celu podróży wpływają takie czynniki, jak niskie ceny (50,6 procent), sprzyjająca pogoda (49,6 procent), znane zabytki (40,7 procent) i renoma lokalnej kuchni (30,9 procent).

Zapytani o wymarzone kierunki podróży, respondenci wskazywali przede wszystkim Japonię (23,3 procent), Australię (14,4 procent), Nową Zelandię (13,3 procent), Włochy (12,2 procent), Tajlandię (11,3 procent), Islandię (11,2 procent), Grecję (10,6 procent), Wietnam (8,5 procent), Hiszpanię (8,1 procent) i Brazylię (7,8 procent). Na liście marzeń znalazły się też dwa miasta - Paryż (5 procent) i Nowy Jork (4,5 procent).

Czytaj więcej

Jaki ślad węglowy zostawiają wycieczki zorganizowane? Pierwszy raz jest odpowiedź

Dlaczego turyści podróżują bez towarzystwa?

Głównym powodem jest pragnienie niezależności i wolności, wskazane przez 75 procent respondentów, a także chęć nawiązania kontaktu z przedstawicielami innych kultur (45 procent). 35 procent podróżuje w pojedynkę z powodu braku towarzystwa.

Z drugiej strony podróżowanie solo wiąże się z wieloma wyzwaniami, w szczególności obawami o bezpieczeństwo, które trapią 41 procent podróżujących, zwłaszcza kobiety (54 procent), w mniejszym stopniu mężczyzn (19 procent), brakiem towarzystwa w „szczególnych momentach” (37 procent), trudnościami w nawiązywaniu nowych znajomości (34 procent) i strachem przed zachorowaniem (32 procent).

Aby zwiększyć swoje poczucie bezpieczeństwa, samotni turyści informują rodzinę i znajomych o miejscu pobytu (30 procent), wcześniej sprawdzają miejsca docelowe (25 procent), unikają samotnych wyjść po zmroku (23 procent) lub starają się spotykać z innymi turystami i przebywać w grupach (15 procent).

Z kolei wśród plusów samotnego podróżowania ankietowani wymieniali możliwość poznawania i spędzania czasu z nowymi ludźmi (43 procent) i brak konieczności pójścia na kompromis (26 procent).

Czego nie może zabraknąć w walizkach (plecakach) podróżujących w pojedynkę?

Większość nie rusza się z domu bez power banku (66,4 procent), na liście znalazły się też butelki na wodę wielorazowego użytku (55 procent), notes w wersji papierowej i długopis (40,6 procent), laptop (23,2 procent), czytnik e-booków Kindle (21,7 procent), lokalizator AirTag (20,7 procent), aparat fotograficzny (17,2 procent), głośnik Bluetooth (13,7 procent), przewodnik (11,9 procent), kamera GoPro (7,6 procent), kubek termiczny lub termos (7,6 procent) i kijek do selfie (5,2 procent).

Większość ankietowanych korzysta w czasie podróży z aplikacji społecznościowych, takich jak WhatsApp (71,9 procent), Instagram (67,7 procent), Hostelworld (58 procent). Niektórzy wymieniają też YouTube (20,4 procent), Messenger (13,5 procent), TikTok (13,2 procent), Facebook (11,9 procent), Snapchat (7,6 procent), Reddit (4,4 procent) i X (3,1 procent).

Czytaj więcej

Turyści zza ściany przeszkadzają? Sąsiedzi mogą zakazać wynajmować im mieszkanie

Jak samotni turyści finansują swoje podróże?

Prawie 90 procent ankietowanych oszczędza specjalnie na podróże, a 16 procent bierze pod uwagę pożyczkę, aby zasilić swój budżet.

Prawie 10 procent podejmuje pracę w trakcie podróży, na przykład przy zbieraniu owoców lub w hotelu, podczas gdy nieco ponad 8 procent pracuje zdalnie (w stylu cyfrowego nomady).

Prawie jedna trzecia podróżujących solo (30 procent) zarządza swoim budżetem przy pomocy arkuszy kalkulacyjnych. Podobny odsetek (29 procent) wypłaca określone kwoty z bankomatów i pilnuje, aby wystarczyły one na wyznaczony czas.

45 procent korzysta z aplikacji finansowych, aby utrzymać się w budżecie.

Podróżujący samotnie stosują różne strategie, aby zoptymalizować swoje wydatki. 64,2 procent rezerwuje najtańsze pokoje lub łóżka, 52,2 procent korzysta z bezpłatnych atrakcji, na przykład pieszych wycieczek, 49,2 procent rezerwuje loty i noclegi z dużym wyprzedzeniem, 41,6 procent samodzielnie gotuje posiłki w hostelu, 27,6 procent dzieli koszty, na przykład przejazdów taksówką, z innymi osobami.

Co czyni samotną podróż niezapomnianą?

Dla 55 procent ankietowanych są to ludzie, których spotkali po drodze, dla 41,2 procent możliwość zobaczenia miejsc, których nigdy wcześniej nie widzieli, dla 38,2 procent nowe i nieoczekiwane doświadczenia, dla 32,8 procent pyszne jedzenie, dla 31,2 procent odhaczenie pozycji z tzw. bucket list (lista rzeczy do zrobienia przed śmiercią) lub wymarzonego miejsca do odwiedzenia, dla 27,9 procent kontakty z mieszkańcami i poznanie ich kultury, dla 14,6 procent udział w lokalnych uroczystościach i wydarzeniach, a dla 13,9 procent korzystanie z idealnych warunków pogodowych.

Dane dotyczące miejsc odwiedzanych przez podróżujących w pojedynkę pochodzą z analizy ponad 4 milionów podróży, które odbyli użytkownicy platformy rezerwacyjnej Hostelworld w drugiej połowie 2023 roku i pierwszej połowie 2024 roku. Wszystkie inne informacje pochodzą z ankiety przeprowadzonej wśród 5231 podróżnych w maju i czerwcu 2024 roku, z których 3428 to osoby podróżujące samotnie.

Czytaj więcej

Polska budzi zainteresowanie turystów. Przyjeżdżają i chętnie u nas nocują

Platforma do rezerwowania noclegów Hostelworld przebadała grupę swoich klientów, którzy podróżują w pojedynkę. Zapytała ich w ankiecie, dokąd najchętniej udają się w podróż i dlaczego bez towarzystwa?

Z raportu „State of Solo Travel Report 2024”, który stworzyła na podstawie badań, wysnuwa wniosek, że podróżowanie solo jest bardziej popularne niż kiedykolwiek.

Pozostało 94% artykułu
Popularne Trendy
Patrzenie w gwiazdy, wyprawy na rakietach śnieżnych, morsowanie - Styria czeka na Polaków
Popularne Trendy
Polska budzi zainteresowanie turystów. Przyjeżdżają i chętnie u nas nocują
Popularne Trendy
Nitras: Turystyczna wizyta na Dolnym Śląsku to patriotyczny obowiązek
Popularne Trendy
Rainbow: Polska turystyka zasługuje na duże targi. A my chcemy być ich częścią
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Popularne Trendy
Trzy dni święta turystyki w Poznaniu - trzy Salony, pięciuset wystawców