Branża turystyczna: Musimy dbać o planetę, przejść od gadania do działania

Rządy powinny nałożyć na firmy turystyczne obowiązek przestrzegania zasad zrównoważonego biznesu. Turystyka to potężna gałąź gospodarki i musi szczególnie dbać o klimat i lokalne społeczności – uważają światowi menedżerowie.

Publikacja: 24.11.2023 01:01

Coraz większe połacie Ziemi narażone są na pustynnienie

Coraz większe połacie Ziemi narażone są na pustynnienie

Foto: AFP, Fadel Senna

– Chcielibyśmy, aby rządy przyjęły regulacje, które sprawią, że podróżowanie zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju stanie się obowiązkiem, a nie tylko czymś pożądanym – mówi prezes brytyjskiego biura podróży Intrepid Travel James Thornton, a jego opinię przytacza portal Travel Weekly w relacji z kongresu "Sun & Blue", jaki odbył się w portugalskiej Almerii 15-17 listopada..

Jak argumentuje Thornton, co dziesiąte miejsce pracy na świecie to miejsce w turystyce, sektor przynosi 10 procent światowego PKB i może być największym redystrybutorem bogactwa. – Biura podróży mogą zająć się obsługą klientów, ale musimy mieć pewność, że pieniądze trafiają do lokalnych społeczności – uważa.

Prowadzona przez niego firma jest oczywiście nastawiona na zysk, ale to nie powinien być jedyny cel, są też inne – uważa.

Czytaj więcej

Turystyka w Lubuskiem – nie chwalą się, że są zrównoważeni

Ochrona klimatu, jak ochrona bezpieczeństwa - wymaga inwestycji

W podobnym tonie wypowiada się Rodney Ellis, komisarz hrabstwa Harris w Teksasie, na terenie którego leży miasto Houston. Jak twierdzi, praktyki uprawiane obecnie przez branżę turystyczną sprawiają, że z kwoty wydanej przez podróżnego na wyjazd, do lokalnej społeczności trafia nie więcej niż 5 procent.

Ellis zwraca też uwagę, że wiele osób w administracji lokalnej nie wierzy w kryzys klimatyczny, tymczasem żeby coś zmienić, trzeba pociągnąć za sobą ludzi.

W dyskusji udział wziął także dyrektor Dubai Airports, Paul Griffiths. Jego zdaniem branża lotnicza nie patrzy na zmiany klimatyczne w wystarczająco poważny sposób. Zmniejszenie emisji dwutlenku węgla powinna być potraktowana tak samo jak niegdyś bezpieczeństwo lotów. Przed laty branża zainwestowała w nie i podjęła współpracę na jego rzecz z rządami na całym świecie. Teraz tak samo trzeba zająć się zrównoważonym rozwojem, każde działanie trzeba analizować z tej perspektywy. To oczywiście oznacza koszty, a te przełożą się na wyższe ceny dla konsumentów. – Chętnie zapłacę jednak za zapewnienie moim dzieciom i wnukom bezpiecznego życia na tej planecie – dodaje.

Interes ludzi na pierwszym miejscu

Wiceprezes wykonawczy firmy doradczej JLL Hotels and Hospitality, Daniel Fenton, mówi natomiast, że jego sektor powinien prawdopodobnie zmienić podejście do tego jak mierzyć sukces. Z każdym rokiem wszyscy chwalą się rosnącą liczbą klientów, może pora na inne wskaźniki. Z kolei prezes Wilderness Safaris, Keith Vincent, jest zdania, że należy więcej obszarów Ziemi objąć ochroną. Przy czym powinno się to odbyć w taki sposób, by dać możliwości czerpania dochodów z turystyki lokalnym społecznościom.

Czytaj więcej

Niemcy - jeszcze więcej zrównoważonej turystyki. Promocja także w Polsce

Zmiany wymagają czasu, ale są możliwe – dodaje prezes firmy EXO Travel, która zajmuje się zarządzaniem destynacjami w Azji, Hamish Keith. – 10 lat temu w Tajlandii ogłosiliśmy, że nie będziemy już oferować przejażdżek na słoniach. W ciągu dekady nastąpiła ogromna zmiana, ludzie są znacznie bardziej zainteresowani obserwowaniem tych zwierząt niż jeżdżeniem na nich – twierdzi. – Te firmy, które nie chciały się do tego dostosować, zwyczajnie musiały zakończyć działalność – przypomina.

– Chcielibyśmy, aby rządy przyjęły regulacje, które sprawią, że podróżowanie zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju stanie się obowiązkiem, a nie tylko czymś pożądanym – mówi prezes brytyjskiego biura podróży Intrepid Travel James Thornton, a jego opinię przytacza portal Travel Weekly w relacji z kongresu "Sun & Blue", jaki odbył się w portugalskiej Almerii 15-17 listopada..

Jak argumentuje Thornton, co dziesiąte miejsce pracy na świecie to miejsce w turystyce, sektor przynosi 10 procent światowego PKB i może być największym redystrybutorem bogactwa. – Biura podróży mogą zająć się obsługą klientów, ale musimy mieć pewność, że pieniądze trafiają do lokalnych społeczności – uważa.

Pozostało 83% artykułu
Nowe Trendy
Niemieccy hotelarze z wyspy Uznam proszą rząd o pomoc. Boją się Polaków
Nowe Trendy
Bon turystyczny po grecku. Rząd dopłaci do wakacji wylosowanym mieszkańcom
Nowe Trendy
Czy Unia Europejska będzie miała po wyborach komisarza do spraw turystyki?
Nowe Trendy
Nad greckimi plażami pojawiły się drony. Za co władze będą wlepiać kary?
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Nowe Trendy
Majorka: Turyści, nie chcemy was!
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży