„Czysty i bezpieczny” – portugalski znak jakości w turystyce

Obiekty, agencje i atrakcje turystyczne w Portugalii mogą wystąpić do narodowej organizacji odpowiadającej za promowanie turystyki, Turismo de Portugal, o przyznanie znaku „Clean & Safe” („Czysty i bezpieczny”).

Publikacja: 30.04.2020 13:16

„Czysty i bezpieczny” – portugalski znak jakości w turystyce

Foto: Lizbona. Fot. Filip Frydrykiewicz

Turismo de Portugal stworzyło ten znak, żeby wyróżnić firmy, które przestrzegają zasad higieny, zapobiegające, wywoływanej przez koronawirusa, chorobie covid-19 i innym infekcjom. Celem jest wzmocnienie zaufania turystów do Portugalii jako miejsca wypoczynku.

Przyznanie znaku jest bezpłatne i nieobowiązkowe. Znak jest ważny przez rok. Dostaną go firmy, które stosują się do rekomendacji sanitarnych Generalnej Dyrekcji Zdrowia i przeprowadzą zabiegi mające zapobiec zarażeniom i tym samym zapewnią warunki bezpiecznego funkcjonowania usług turystycznych.

Jak to działa? Każdy obiekt na podstawie ogólnych wytycznych sanitarnych tworzy „protokół wewnętrzny”, w którym zapisuje, do czego zobowiązuje się w ramach profilaktyki. Ten dokument przesyła razem z aplikacją, jest on też dostępny w hotelu dla pracowników i gości oraz na stronie urzędu odpowiedzialnego za kategoryzowanie hoteli RNET.

Wytyczne są określone w specjalnym dokumencie, który wymienia takie warunki jak:

  • Szkolenie pracowników, jak dbać o higienę, procedury na wypadek stwierdzenia zakażenia, jak zrobić samokontrolę zdrowia;
  • Informowanie klientów, jakie zmiany i zasady wprowadzono, protokół do wglądu;
  • Wprowadzenie ochrony indywidualnej pracowników (maseczki, rękawiczki, żel) i klientów (może być odpłatnie – maseczki i rękawiczki), dozowniki z żelem do odkażania w obiekcie, zapas środków higieny odpowiedni do wielkości obiektu, przygotowanie izolatki na wypadek zakażenia klienta lub pracownika, wyposażenie izolatki (łazienka, termometr, maseczki, rękawice, woda i jedzenie), w łazienkach ogólnodostępnych ręczniki papierowe.
  • Wietrzenie pomieszczeń, częstsze sprzątanie, przecieranie powierzchni ogólnodostępnych środkiem na bazie alkoholu, zmiany pościeli, pranie jej co najmniej w temperaturze 60 st. Celsjusza.
  • Na każdej zmianie musi być jeden pracownik przeszkolony co robić w wypadku stwierdzenia zakażenia (procedura odosobnienia podejrzanego o zakażenie).

O znak „Clean & Safe” można aplikować online. Firmy, którym go przyznano mogą go używać w zarówno w swoich obiektach, biurach, witrynach, jak i w internecie. Turismo de Portugal wspólnie z instytucjami odpowiedzialnymi za higienę będzie je losowo kontrolować.

W Portugalii jest 4578 hoteli, nie licząc innych obiektów noclegowych, jak pensjonaty, kwatery prywatne, mieszkania do wynajęcia. W zeszłym kraj odwiedziło 16 milionów turystów.

Wiele z hoteli już ma znak „Clean & Safe”. Wprawdzie nie ma centralnie prowadzonej listy obiektów ze znaczkiem, ale one same zamieszczają informacje o tym i logo akcji na swojej stronie. Możliwość posługiwania się znakiem będzie wkrótce rozciągnięta na kwatery prywatne i restauracje.

Jak wyjaśnia Turismo de Portugal, organizacja pragnie w ten sposób z jednej strony zobowiązać turystyczne firmy do przestrzegania nowych rygorów sanitarnych, a z drugiej promować Portugalię jako kraj bezpieczny, zwracający uwagę na zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa.

ZOBACZ TEŻ: Noclegi – tak. Basen, dyskoteka, spa – nie

Przyznanie znaku jest bezpłatne i nieobowiązkowe. Znak jest ważny przez rok. Dostaną go firmy, które stosują się do rekomendacji sanitarnych Generalnej Dyrekcji Zdrowia i przeprowadzą zabiegi mające zapobiec zarażeniom i tym samym zapewnią warunki bezpiecznego funkcjonowania usług turystycznych.

Jak to działa? Każdy obiekt na podstawie ogólnych wytycznych sanitarnych tworzy „protokół wewnętrzny”, w którym zapisuje, do czego zobowiązuje się w ramach profilaktyki. Ten dokument przesyła razem z aplikacją, jest on też dostępny w hotelu dla pracowników i gości oraz na stronie urzędu odpowiedzialnego za kategoryzowanie hoteli RNET.

Zanim Wyjedziesz
Wielkie Muzeum Egipskie otwarte. Na razie na próbę
Materiał Promocyjny
Boeing stawia na polskich inżynierów
Tendencje
Chorwaci: Nasze plaże znikają, bo obcokrajowcy chcą mieć domy nad samym morzem
Tendencje
Ustka kontra reszta świata. Trwa głosowanie na najlepszy film promocyjny
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Tendencje
Poranne trzęsienie ziemi na Krecie. Turyści wyszli bez szwanku