Itaka rozstaje się z Wakacje.pl. "Brak wspólnego interesu"

Największe polskie biuro podróży, Itaka, wypowiedziało umowę największemu agentowi turystycznemu, Wakacje.pl.

Publikacja: 30.04.2024 11:13

Podczas debaty touroperatorów w ramach konferencji organizowanej przez Turystyka.rp.pl wiceprezes It

Podczas debaty touroperatorów w ramach konferencji organizowanej przez Turystyka.rp.pl wiceprezes Itaki Piotr Henicz dał do zrozumienia, że nie wiąże wielkich nadziei z rozmowami ostatniej szansy z kierownictwem Wakacje.pl

Foto: Cezary Piwowarski

„Nasza długoletnia współpraca została zakończona w drodze wypowiedzenia przez Itakę umowy agencyjnej z Wakacje.pl, zgodnie z warunkami przewidzianymi umową. Powodem naszej decyzji są zachodzące w ostatnich latach zasadnicze zmiany w strategii Wakacji.pl oraz brak wspólnego interesu w kierunkach rozwoju” – komentuje cytowany w komunikacie touroperatora wiceprezes Itaka Holdings Piotr Henicz. „Jednocześnie dziękuję tym wszystkim pracownikom oraz członkom zmieniających się zarządów Wakacji.pl na przestrzeni ostatnich lat, którzy dbali o rzetelną i profesjonalną współpracę z Itaką” – dodaje.

Czytaj więcej

35 lat Itaki: 10 milionów klientów i największy zysk w historii

Lista zastrzeżeń Itaki do Wakacje.pl

Henicz w rozmowie z naszym serwisem sygnalizował już kilka tygodni temu, że Itaka nie jest zadowolona ze współpracy z agentem. Jego zdaniem Wakacje.pl nie dotrzymują warunków umowy z touroperatorem, jeśli chodzi o sprzedaż jego ofert, rozwinęły nadmiernie sieć salonów (mają ich 300 w kraju), wchodząc w kolizję z siecią agentów, z którymi współpracuje biuro podróży, faworyzuje nowe podmioty na rynku (chodziło o tak zwane oferty dedykowane przygotowane na potrzeby Wakacje.pl przez biura podróży Anex Tour i JoinUP!).

Itaka zarzucała też Wakacje.pl, że nie chce doprowadzić do pełnej integracji systemu rezerwacyjnego, co wyeliminowałoby problem z prezentowaniem cen wyjazdów w internecie. Miałoby to zniwelować zastrzeżenia, jakie UOKiK wysunął pod adresem Wakacje.pl wprowadzania klientów w błąd. Prezes UOKiK ukarał na tym tle agenta karą miliona złotych.

Jeszcze w zeszłym tygodniu, Piotr Henicz pytany o ten konflikt podczas debaty touroperatorów poprowadzonej w ramach zorganizowanego przez naszą redakcję Spotkania Liderów Turystyki, dał do zrozumienia, że wprawdzie jest umówiony na rozmowę z kierownictwem Wakacje.pl, ale nie wiąże z nią dużych nadziei na poprawę stosunków.

Umowa Itaki z Wakacje.pl zakłada wypowiedzenie trwające trzy miesiące. Jak czytamy w komunikacie touroperatora, wszyscy klienci, którzy za pośrednictwem Wakacje.pl już zarezerwowali lub zarezerwują jeszcze w ciągu trzech najbliższych miesięcy wyjazdy z Itaką, „mogą czuć się w pełni bezpieczni co do realizacji opłaconych świadczeń, bez względu na termin wyjazdu, co gwarantują i zabezpieczają warunki umowy na okoliczność wypowiedzenia umowy”.

Czytaj więcej

300 x Wakacje.pl. Największy agent turystyczny otworzył kolejny salon

Wakacje.pl tracą dużego klienta

Henicz ujawnił konflikt z Wakacje.pl po tym, jak Ogólnopolskie Stowarzyszenie Agentów Turystycznych napiętnowało w swoim oświadczeniu szczególną formę współpracy dwóch stosunkowo nowych na polskim rynku biur podróży, tureckiego Anex Tour i ukraińskiego Join UP!, z Wakacje.pl. Touroperatorzy przygotowywali specjalne oferty dla klientów tego agenta (tak zwane oferty dedykowane). Nie mieli do nich dostępu inni sprzedawcy na rynku. Po tym oświadczeniu obie firmy szybko się z tej formy współpracy wycofały, również Wakacje.pl oświadczyły, że takiej współpracy nie kontynuują.  

Itaka to największe polskie biuro podróży. W zeszłym roku obsłużyło prawie milion klientów w Polsce (razem z krajami sąsiednimi ponad 1,4 miliona) i miało 4 miliardy złotych przychodu (w Europie Wschodniej 5,7 miliarda złotych). Większy na polskim rynku jest jeszcze TUI Poland, touroperator należący do niemieckiego koncernu. TUI Poland zakończył współpracę z Wakacje.pl w lecie 2019 roku. Tamto rozstanie znalazło finał w sądzie.

„Potwierdzam, że otrzymaliśmy wypowiedzenie umowy od spółki Nowa Itaka przed zaplanowanym w Opolu spotkaniem zarządów obu spółek” — poinformowała nas Marzena German, ekspert ds. komunikacji zewnętrznej i obsługi medialnej w Wakacje.pl. "Przyjmujemy to ze spokojem, nie komentujemy autonomicznych kroków naszych partnerów biznesowych. Jednocześnie prowadzimy równoległe rozmowy z innymi touroperatorami w celu ewentualnego uzupełnienia oferty Wakacje.pl”.

Biura Podróży
Za dużo turystów? Biura podróży mają z tym problem
Biura Podróży
TUI organizuje się na nowo. Cel: więcej klientów, produktów, usług i kierunków
Biura Podróży
PIT: Turystyczny Fundusz Pomocowy zamiast pożyczać pieniądze będzie je wypłacać
Biura Podróży
Prezes PIT: Ceny wycieczek mogą się dynamicznie zmieniać. Potwierdził to sąd
Biura Podróży
Fostertravel.pl: Touroperatorzy wiedzą, że mogą na nas polegać, to buduje zaufanie